sep 2, 2016

Gode tips for deg som styrer Facebook

Det kan være utfordrende å ha ansvar for bedriftens Facebook-oppdateringer, men det viktigste arbeidet man legger ned er planleggingen. Vi har laget en liten liste over tips og triks som vi håper kan være til hjelp i ditt arbeid som Facebook-redaktør !


Planlegging er nøkkelen til suksess!

  • Planlegg dine innlegg. Lag en publiseringsplan for hver måned, men vær samtidig dagsaktuell. Tenk at du er redaktør.
  • Involver dine medarbeidere og oppnevn gjerne en Facebook-redaksjon som har månedsmøter.
  • Tenk at alle dine innlegg skal tilføre verdi for leserne.
  • Bruk av for mye tilbud og reklame blir fort oppfattet som spam.
  • Involver dine likere/fans.


Slik får du bedre bilder

  • Styr unna bilder som ser falske og «kjøpte» ut, naturlige bilder blir satt pris på.
  • Unngå rotete bilder.
  • Juster lys på mørke bilder.
  • Bruk øyeblikksbilder som forteller historier, gjerne med mennesker og dyr.
  • Tilpass bildeformatet slik at det passer perfekt i Facebook formatet.

PS: Ta alltid bildet med telefonen liggende.


Slik blir du bedre på tekst

  • Bruker dine lesere Emojies er det det helt greit å bruke det i moderate mengder?
  • Bli inspirert av hva andre gjør.
  • Hva er relevant for din bedrift og ditt publikum?
  • Vær personlig og ikke en robot.
  • Vær kort, konsis og bruk lett forståelig språk.
  • Vær vennlig, tilgjengelig, profesjonell og hjelpsom.
  • Sjekk grundig etter skrivefeil. La alltid en kollega sjekke også.
  • Lær av dine tidligere poster. Hva fungerer og hva fungerer ikke?
  • Humor er komplisert, så vær forsiktig.
  • Tilpass språket til tid, kontekst og tema.

Planlegger du godt og lager en tydelig publiseringsplan, samtidig som du har fokus på bilder og tekst, blir du garantert en bedre Facebook-redaktør.

Lykke til!