nov 1, 2015

Content sa du?

Content sa du?

Alle snakker om content marketing og innholdsmarkedsføring, men ikke alle er enig om hva denne forholdsvis nye trenden betyr og har som misjon. Vi i The Pitch Reklamebyrå er i hvert fall enig med oss selv i noen faktorer som vi mener bør være gjeldene når man skal satse på en contentstrategi.

  1. Ta eierskap til faget ditt. Det betyr at du må bli spesialist på din bransje og ditt fag. Ikke bare kunne litt mer enn kunden din, men drive fagkunnskap med en indre glød for det du representerer. Er du innstilt på å gjøre det er du allerede på god vei mot en god contentstrategi.
  2. Skap fantastisk innhold. Innhold har vært skapt i lang tid. Det er ikke noe nytt. Problemet er at mye innhold har vært laget for print og ikke for digitale flater. I tillegg har ikke alle klart å spisse innholdet slik at det blir direkte og målrettet nok. I en verden så propp full av innhold må akkurat ditt innhold være fantastisk bra, hvis ikke blir det ikke lest eller delt.
  3. Bygg egne kanaler. I mange år har bedrifter og merkevarer ropt ut sine tilbud og gode priser. Folk har lyttet og kjøpt. Og ropt har de gjort i dyre kanaler som de selv ikke har hatt kontroll på. Nå må du bygge egne kanaler som du selv bestemmer over, og som har et dedikert publikum som du etterstreber å underholde for en hver pris. Eksempler på slike kanaler er blogg, Facebookside, nyhetsbrev med flere.
  4. Lojalitet er salg. Når du har bygget egne kanaler med et trofast publikum, som du har servert fantastisk innhold gjennom en lengre periode, og i tillegg gitt dem svar på alt de lurer på om ditt produkt, er det sannsynlig at de velger nettopp deg og ditt produkt når behovet kommer.

Content marketing er langsiktig og bygger omdømme. Ikke jag og stress etter kunden din fra første stund med pop-up vinduer og klengete produktannonser i alle kanaler, ta vare på kundene og vær tålmodig. På sikt gir nemlig content marketing et kunnskapsløft både internt i bedriften din og hos kundene dine. Sist, men ikke minst, vil content marketing kunne drive salg basert på tillit.

Lyst til å lage din egen contentstrategi?
Vi er klare for å hjelpe deg!