jun 10, 2015

Den nye kjøpsreisen!

Jeg er langt ifra gammel men jeg husker godt tiden før internett.
Jeg mimrer tilbake da lørdag var lørdag og årets handletur til byen stod på programmet. Vi gikk fra butikk til butikk for å «se» og eventuelt finne hva vi var ute etter. Det kuuleste var da vi tok turen til Oslo fordi der hadde de jo så bra utvalg! Nå har jeg både Oslo og verden med meg hver dag i form av ipad.

I dag er det slik at de fleste av oss allerede har bestemt oss for hva vi skal kjøpe før vi går inn i butikken. Det vil ikke si at vi orienter oss mindre i dag. Tvert imot! Vi lever i en pålogget verden og vi er verdensmestere i å google. Digitaliseringen har ført til at vårt handlemønster er mer kompleks enn tidligere.

I følge Virkes eHandelsbarometer er netthandelen stadig i vekst. Vi registrerer at stadig flere norske retailkjeder etablerer nettbutikk og multikanals løsninger. Det er ikke nok å være stor og tilgjengelig på alle kjøpesentere, hvis du er utilgjengelig i kjøpsøyeblikket som likegodt kan være i sofaen en fredagskveld med ipaden. Det hjelper lite å ha en bra hjemmeside… hvis ingen er hjemme der!

Samtidig ser vi også en trend andre veien, at nettbutikker etablerer pop-up stores. Så da kan man undre seg, hva er egentlig netthandel?

Er det netthandel om jeg har vært i en butikk og funnet et par sko de ikke har på lager, går hjem, bestiller de via nett og får de sendt til meg i posten? Eller om jeg bestiller en kjole på nett som jeg senere henter i butikk?

Den form av netthandel vi har hatt frem til i dag, hvor man tydelig skiller mellom nett og handel i butikk, er i endring. Nå er det så mange ulike varianter av digital handel at det er vanskelig å definere hva som er netthandel og hva som er fysisk handel i butikk.

Vår digitale hverdag påvirker hele kjøpsreisen. Sosiale medier har fått stor betydning for våre kjøp. Vi har alltid vært opptatt av hva andre mener og vi stoler på de vi kjenner eller kan identifisere oss med. Jo flere som som anbefaler produktene, jo mer tiltro har vi! De som før hadde stor innflytelse innenfor en begrenset krets, kan nå snakke til en hel verden gjennom sosiale medier. Forbrukerne har selv blitt kjendiser i form av bloggere, og det er uvirkelig hvor stor påvirkningskraft dette har fått.

Kunden bryr seg mer om når og hvordan hun/han får varen, enn i hvilke kanal kjøpet gjøres. Dette stiller nye krav. Butikkene må finne nye måter å kommunisere med forbrukerne på gjennom hele kjøpsreisen. De må tilby en sømløs opplevelse, fra kunden begynner å gjøre undersøkelser om et potensielt kjøp, til gjennomført kjøp – og gjenkjøp.

Det handler om det samme som før, å bygge lojalitet til kundene, men gjennom flere ulike kommunikasjonsmetoder og kanaler. Skal man lykkes, må man også bruke mulighetene digitalisering gir. Nett eller i butikk…handel er nå handel og de som lykkes er tilstede hele kjøpsreisen og i alle kanaler!