mar 17, 2015

Derfor mister du følgere

De siste årene har kampen gått fra å være i kundens «Top of mind» til å bli «Friend of mine».

Med sosiale medier kommer vi mye tettere på kundene enn man før kunne drømme om, man kan utvikle gode relasjoner og merkeambassadører. På bakgrunn av dette er det superviktig med følgere, men noen ganger går det galt. Plutselig gikk antallet ned og du aner ikke hvorfor!

 

Kampen om følgerne

Man kan velge forskjellige strategier for å oppnå nye følgere på sosiale medier og nyhetsbrev. Der noen velger den enkleste og raskeste veien som er å annonsere seg til flere fans, velger andre å lage så fantastisk godt innhold at det er dette som sørger for at stadig nye mennesker frivillig ønsker å følge deg for å høre mer om det du har å si. Men, det som er sikkert uavhengig av valgt strategi, er den kjipe følelsen av å se at man har mistet fans, likes, followers, kontakter eller nyhetsbrevsmottagere. Kjært barn har mange navn.

Nylig lanserte analysebyråene Fractl og Buzzstream en undersøkelse blant 900 brukere av sosiale medier som gir oss noen svar på hvorfor folk velger å slutte å følge deg som bedrift i de ulike kanalene. Blant annet sier 1 av 4 at de har sluttet å følge et merke bare ila den siste måneden. Her er noen av hovedpunktene de fant for Facebook og nyhetsbrev.

Facebook
  • Innholdet er repeterende og kjedelig
  • Poster og oppdateringer kommer altfor ofte (mer enn 6 ganger om dagen)
  • Feeden min er alt for full og jeg vil ha det mindre rotete
  • Innholdet de poster er irrelevant for merket
  • 10% av de som slutter å følge et merke vil også påvirke vennene sine til å gjøre det samme
Nyhetsbrev
  • 24% sier at de avmelder seg nyhetsbrev fordi innholdet er repeterende og kjedelig
  • 28% sier at de avmelder seg fordi innboksen blir altfor full og at de derfor rydder opp
  • 33% sier de avmelder seg fordi nyhetsbrevene kommer altfor ofte
Ikke gå i fella

Så hva kan du gjøre for å unngå å miste dine hardt opparbeidede følgere, følgere som muligens kunne generert gode penger gjennom et kundeforhold?

Lat som du snakker til virkelige mennesker! For det er jo det de faktisk er. Vær kritisk til innholdet du lager og deler. Ta tilbakemeldingene deres på alvor og ikke minst – lær mer om kundene dine. Bli bedre kjent med dem ved å spørre om hva de er interessert i, hvilke behov de har, hvor ofte ønsker de å få informasjon fra deg? Sørg for at du har en god plan på hvordan du skal arbeide med å skape godt og relevant innhold. Her er noen gode tips. I sosiale medier handler det om dialog, ikke monolog. Hvor ofte har du sett et merke/brand spørre følgerne sine om hva de ønsker?

 

Eksempler

Godt eksempel på involvering fra Santander sitt Facebook-samfunn hvor de forteller om billeasing og bilhold.

 

Min leasing

 

Eksempelet under er fra Nestlé som ikke har vært like heldige med å engasjere sine følgere på ønsket måte.

Nestle sin Facebookside