6. desember 2015
The Pitch

En bedre opplevelse på Facebook?

Hos oss brukes Facebook aktivt både som markedsføringskanal og som et verktøy for å bygge eget publikum. Det har ført til at vi har opparbeidet god kunnskap om hvordan Facebook fungerer. Denne kunnskapen deler vi gjerne, blant annet når vi utarbeider egen Facebook strategi for våre kunder.

Før vi skal i gang med strategiarbeidet kommer gjerne kundene med sin frustrasjon over hvor mye tull det er på Facebook. «Det er jo bare visdomsord og tacobilder» sier noen. «Jeg ser bare folk som syter og klager», eller «jeg gidder ikke å bruke tid på ting som ikke interesserer meg». Mange er frustrert over at de ikke opplever Facebook som noe nyttig i hverdagen. Men mange vet ikke at man kan gjøre noe med det. Unyttig reklame og informasjon er jo ikke noe nytt. Det opplever de fleste av oss når vi ser på TV, hører på radio, leser en avis eller bare går rundt i byen. Men, det mange ikke vet er at på Facebook kan man i stor grad påvirke hva man får se.

Lik det du liker
Facebook beskriver selv på sine sider hva som hele tiden har vært målet med samfunnet; «Facebook has always been about helping people make connections». Så hvis vi tar utgangspunkt i det, handler Facebook om å knytte kontakt med andre mennesker. Hvis du ikke liker å snakke med andre, se hva andre driver med eller få nyheter fra ting du liker, så er ikke Facebook et samfunn du trenger å være medlem av. Hvis du derimot ønsker å knytte kontakt med andre mennesker, men ikke vil ha hva som helt i din nyhetsfeed, kan du starte med følgende: «Lik det du liker». Altså, vær aktiv når du ser noe du liker. Når du klikker på likerknappen forteller du Facebook at du liker det du ser. Med andre ord er nå sjansen for at du ser lignende innlegg igjen større en før du klikket liker. I tillegg kan du bruke søkefeltet på Facebook til å søke etter ting som interesserer deg, og like de sidene som du synes er interessante. Hvis du ikke gjør det vet heller ikke Facebook hva du liker, og du risikerer å få bare tull.

Skjul det du ikke liker
I tillegg til å like det du liker, bør du skjule og slutte og følge det du ikke liker. Det er egentlig helt naturlig, men mange vet ikke at de kan gjøre dette. Nå har mange av oss vært medlem av Facebook i mange år, og det er nok ikke alle vennene dine på Facebook som er like interessant som andre. Derfor bør du legge alle dine «nære venner», altså de du liker å følge med på, i en egen gruppe. Her kommer en beskrivelse fra Facebook på dette: «Hvis du vil legge til personer på listen Nære venner, går du til Venner-delen til venstre i nyhetsoppdateringen og klikker på Flere. Velg Nære venner. Klikk på Legg til i Nære venner og velg hvilke venner du vil inkludere.» Når du har gjort dette kan du starte med å skjule. Når du ser et innlegg du ikke liker, klikker du på den lille pilen øverst til høyre på selve innlegget. Der for du opp følgende valg:

 

Hvis du ikke liker denne annonsen kan du klikke Skjul annonse. Da forteller du enkelt og greit til Facebook at du ikke liker dette, og du får dermed servert mindre av denne type annonser. I tillegg kan du klikke på Hvorfor ser jeg dette? å få en forklaring på det. Ikke mange andre kanaler tilbyr en så tilpasset annonsering. Det samme kan du gjøre med venner du ikke ønsker oppdatering fra eller ønsker å se mindre fra. Her har jeg klikket på pilen øverst til høyre på et innlegg «Hilde» har lagt ut. Nå kan jeg for eksempel klikke Skjul innlegg og da vil jeg se mindre fra «Hilde». Eller jeg kan velge Slutt å følge Hilde og vil slutte å motta innlegg fra «Hilde», men fortsatt være Venn med henne. Det er da viktig å kjenne til at uansett hva jeg velger å klikke på, vil ikke «Hilde» få vite om det.

 

Kom i gang
Nå kan du begynne å bruke litt tid hver gang du er innom Facebook på dette, og snart vil du se at nyhetsfeeden din blir mer slik du ønsker at den skal være. På sikt vil du kunne få en nyhetsfeed med innlegg som både interesserer deg og engasjerer deg mer en tacobilder og visdomsord.

Vil du lære mer om hva du ser og hvorfor du ser det du ser, kan du lese mer her: www.facebook.com/about/basics

Lykke til med å skape en bedre opplevelse for deg selv på Facebook