apr 28, 2016

Engasjér gjennom sosiale medier

Tirsdag morgen inviterte Fredrikstad Næringsforening til sitt årlige frokostmøte for medlemmene med temaet Trender i digital markedsføring for bedrifter. I år, som de siste årene, var Byråleder i The Pitch Magnus Kristiansen invitert for å gi medlemmene en innføring.

Han minnet tilhørerne på at også internett ble dømt nord og ned en gang og kalt en flopp, og manet gammeldagse ledere til å ta inn over seg at sosiale medier er viktige, men at man må ha en strategi, men samtidig være klar til stadig å forandre på den. For det som virket i går virker nødvendigvis ikke i morgen.

– Hvilken strategi som velges er ikke viktigst, men å prøve å feile, siterte Kristiansen Joakim Jardenberg, svensk ekspert på sosiale medier.

Hvor er din målgruppe?
Det finnes et utall av muligheter, vi kommuniserer via Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook messanger, epost, sms, Viber og også andre plattformer og apper. Bedriften må finne ut hvor deres målgruppe befinner seg og legge opp kommunikasjonen deretter, uten at man fyller på så mye at det bare blir støy. Det som legges ut må være relevant og ha kvalitet. 

By på deg selv
Tradisjonelle måter å markedsføre seg på er ikke like virkningsfulle lenger. Papiraviser leses av langt færre, folks tv-vaner har forandret seg, selv blogger har hatt nedgang i lesere. Men vi liker å fortelle og høre historier, så vi må være flinkere til å fortelle om faget vårt, by på oss selv, dokumentere og vise frem. Rett og slett ta eierskap og finjustere underveis. Ellers er det ingen som finner deg og din bedrift.

Skape engasjement
The Pitch står selv bak flere bedrifters blogger, en måte å påvirke gjennom artikler, endre vaner og skape engasjement, som Torvbyens inspirasjonsblogg “Trendbyen” og fagbloggen “Strømvippa” for Fortum.

– Det er større sjanse for å engasjere brukeren med en sak om hvor brannfarlig det kan være å lade mobilen om natten enn å ringe dem midt i middagen en fredagskveld for å forhandle frem en ny strømavtale. Man må prate om annet enn seg selv og hvor god man er. Men det er viktig å skrive bra og relevant.

Presentasjonen til Magnus kan du også se på SlideShare

IMG_8417

Tekst og foto: Trine Sirnes