aug 27, 2015

Facebook lanserer ny annonsemetode

Facebook med nye annonsemuligheter
Facebook er inne i sitt ellevte år og det skjer stadig nye endringer i et av verdens største og kjente selskap. Nå melder Techcrunch at Facebook har åpnet opp for å bruke av animerte GIFs i annonser og sideinnlegg fra bedrifter.
Dette gir muligheter til å skille seg ut fra andre i nyhetsfeeden din dersom man er tidlig ute og utnytter det på en kreativ måte.

Mye av grunnen til dette menes å være den utrolige effekten videoer har hatt for Facebook de siste årene hvor man virkelig har tatt opp kampen med youtube og genert vanvittig mange visninger for sine medlemmer. Det hevdes at Facebook er faretruende nærme å frata Google posisjonen som den ledende aktøren på online videoer.

Testes ut i første omgang
Den amerikanske hurtigmatrestauranten Wendys og Coca-Cola sin brasilianske merkevare Kuat er blant de første bedriftene (med Facebook Pages) som har fått mulighet til å dele dem. Annonsen som Wendys tester ut viser hvordan en av deres delikate salater blir bygget opp fra bunnen, mens Kuat har valgt en noe mer fargefull variant med sin velkjente flygende katt som skyter regnbuer ut av halen og logoen godt synlig (se nederst i artikkelen hvordan Kuat sin annonse ser ut, denne er satt sammen av totalt 140 bilder som vises i raskt tempo).

Som alt annet Facebook gjør som er nytt blir det testet ut i første omgang og deretter ser man fort om det er liv laga eller ei. Det blir derfor spennende å se når vi får muligheten til å teste ut dette i Norge også. Mye avhenger nok av suksessen til nevnte Wendys og Kuat så vi får alle håpe at det går bra for dem slik at det blir tilgjengelig for enda flere.

Fordeler med animert GIFs
Det finnes flere fordeler med at man nå har muligheten til å benytte animerte GIFs.
1. Du sette sammen en animert tegnefilm av en serie bilder som i mange tilfeller skaper større oppmerksomhet enn et stillbilde
2. Det er langt billigere å benytte animerte GIFs enn å spille inn en video eller utvikle en illustrasjonsfilm
3. Den er relativt enkel å lage for de som kan det (reklambyråer som The Pitch lager dette)
4. Den har liten filstørrelse og kan dermed lastes opp hurtig for visning

Det blir spennende å se for alle Facebook- og byrånerder om dette er noe vi kan benytte i full skala i Norge etterhvert, og hvordan erfaringene blir.
Forandring fryder som vi vet og det er ikke utenkelig at mange vil oppleve mye respons ved å være kreative og utnytte animerte GIFs på Facebook fremover.

Er animerte GIFs på Facebook noe du ville benyttet deg av om du hadde sjansen?

 

safe_image