des 18, 2015

Fem tips for å få dine passive blogglesere til å snakke om deg

Mange som skriver blogg opplever at kun et fåtall lesere kommenterer og deler innleggene. Hvis dette skjer til tross for at man har mange følgere, kan det skyldes at disse bare er passive lesere. De liker kanskje det som skrives, men føler ingen trang til å dele det med andre. Det tar tid å bygge opp denne typen samfunn. Når man starter, er det kanskje bare kollegaene dine og et par venner som er store fans. Det kan være frustrerende, siden innholdsmarkedsføring skal motivere til dialog og føre til salg og nye leads.

Fem viktige grunner til at folk ønsker å dele innholdet ditt i sosiale medier er: god underholdning, noe som definerer en selv, relasjoner, selvrealisering og støtte til en god sak.

Her får du noen tips til hvordan du skaper engasjerende innhold på bloggen:

  1. Skriv innhold som hjelper leserne med å nå sine mål og definere seg selv overfor andre.

Bli kjent med leserne. Selv om du vet hvor gamle de er, kjenner du dem ikke.Hvilke mål og drømmer har de? Hvem er de?Still spørsmål og gjennomfør også gjerne en undersøkelse.

  1. Skap konflikt og drama.

Gi leserne noe å snakke om og reflektere rundt!Lag en liste over 20 ting leserne frykter, drømmer om, håper på eller er frustrert over. Vær gjerne personlig og del et problem som du/dere har stått overfor, og fortell hvordan du overvant det eller hva du lærte av det. Kan du gi tips om hvordan man oppnår mål og overvinner frustrasjon?

  1. Tren opp leserne dine til å bli mer aktive.

Få dem til å ønske å være på mailinglisten. Hva slags incentiver kan du gi leserne for at de skal dele historiene? Lag en liste over alt du kan tilby av gratismateriell. De fleste lesere setter pris på å få saker og ting, og blir da gjerne lettere å engasjere.

  1. Skap en personlig relasjon til leserne.

Se gjennom bloggartiklene. Er det mulig å bytte ut han, hun, de og dere med du og jeg? Ring noen av de beste kundene og intervju dem. Eller har du en god kundehistorie du kan skrive om? By også gjerne på tips og knep som gir leserne verdi.

  1. Fortell leserne hva de skal gjøre.

Hva kan du fortelle leserne dine på slutten av blogginnlegget som gjør at de foretar seg noe? Dette kalles gjerne «Call to action», og er ofte inspirerende og handlingsutløsende.

Uansett hva du gjør i dag, er planlegging viktig.

For å skape en god blogg er det viktig å planlegge, både på kort og lang sikt!Dette gjelder uansett om du er alene om bloggen eller skriver sammen med flere. Kontinuerlige oppdateringer og en god miks av ulike bloggposter, i tillegg til riktig timing, er en forutsetning for å få aktive lesere!

 

Kilde: Coschedule