jun 30, 2015

Hva er iBeacon

Hva er iBeacon
Beacon, eller signal på norsk, er små enheter/sendere som plasseres på utvalgte steder for å sende meldinger til smarttelefoner via Bluetooth. Altså tilsvarende et fyr som sender lyssignal til båter. Apple utviklet denne teknologien slik at de kunne studere trafikken i butikkene sine og optimalisere dem, men de så nok fort langt større muligheter. Siden det er Apple som har utviklet teknologien bak ble det slengt på en «i» i tillegg slik at navnet ble iBeacon. Begrepene iBeacon og Beacon brukes om hverandre, men handler altså om det samme.

Eksempel på iBeacon

Hensikten er at avsender kan tilby deg som mottager så relevant informasjon som mulig, eksempelvis at du får «dagens tilbud» når du passerer restauranten på gaten eller at du samler opp poeng for hvert foredrag du er på gjennom et seminar for til slutt å tjene nok poeng til en drink i baren på kvelden. Avsenderen vet hvor du er og kan sende deg meldinger akkurat når timingen er perfekt. Hver Beacon kan stilles inn på hvor lang avstand de skal sende, fra 70 cm og opptil nær 100 m.

Du må ha smarttelefon + en app
Idag har de aller fleste av oss mobiltelefonen i umiddelbar nærhet hver time, hele døgnet, hele året. Telefonen er blitt viktigere enn lommeboken og snart erstatter den lommeboken i tillegg. Dette kan du gjør deg stor nytte av enten du selger et produkt eller en tjeneste, arrangerer festival, seminar osv eller er guide for turister i byen din.

Siden alle har en smarttelefon vil den største utfordringen være å få målgruppen din til å laste ned en app du kan benytte til å sende meldingene. Dette kan gjøres på 3 måter:
1. Vi kan benytte iBeacon på en eksisterende app du allerede har utviklet for bedriften din
2. Lage en ny app for firmaet ditt
3. Du benytte en app sammen med andre aktører, f.eks at du som har en klesbutikk kan sende ut til alle som har turistforeningen sin app allerede nedlastet

Uansett hva du velger må kunden ha et incentiv for å laste ned appen du skal sende til og du må være varsom med hva du velger å sende ut. Blir det for mye urelevant er det kort vei til slette-knappen.

The Pitch Reklamebyrå tar eierskap
Vi på The Pitch tilbyr nå iBeacons blant våre tjenester og sikter inn på å bli de ledende på dette konseptet. Vi er allerede blant de fremste i Europa på personaliserte kampanjer og vi vil starte testing av å integrere iBeacons inn i systemet vårt Handshakes slik at du kan sende personlige meldinger i tillegg til «bare» standardiserte. Her er det mange muligheter!

Muligheter med iBeacon
I Norge er det foreløpig få gode caser å vise til, men det er testet ut av flere i mindre skala. Eksempelvis ble det benyttet på Hagemessen på Lillestrøm i 2014 hvor 7 av utstillerne hadde spesialtilbud for de som hadde lastet ned appen og som gikk i nærheten av deres stand. 

Et annet eksempel, riktignok fra Nederland, er museumsappen mApp som bruker iBeacons på en meget interessant måte.