jun 25, 2015

Hva skal vi med en blogg?

Blogger du ikke? – Hvorfor i svarte skal jeg blogge?
Før du gravlegger tankegangen for godt ønsker jeg at du skal se på fordelene du vil gå glipp av!

Å skrive blogg er slett ingen dum ting. Det finnes faktisk mange fordeler! Her har jeg ramset opp 6 fordeler for at også du bør begynne.

Gull for søkemotorene
Hver gang du skriver et innlegg som er relatert til det du jobber med og selger, så øker du sjansene for at potensielle kunder som søker etter dette vil finne nettopp deg. I motsetning til de fleste sosiale medier blir innholdet på en blogg søkbart. Dersom du aldri oppdaterer eller skriver noe som helst vil du få som fortjent, nemlig svært lite trafikk. Husk også at dette er «gratis» markedsføring, folk finner deg fordi du har gjort deg fortjent til det.

Ta eierskap til faget
Du kan mer om faget ditt enn svært mange andre. Kunnskapen din søker andre etter på nettet. Dersom du kan gi svaret blir du eksperten. Folk har tillit til eksperter. Har du tillit til en person er du villig til å betale mer for hans produkter og tjenester en noen du ikke stoler på eller kjenner til. Det lønner seg altså å ta eierskap og vise verden at dette er noe du kan!

Økt kunnskap internt og eksternt
Har du noen gang opplevd at en kollega forteller deg noe jobbrelatert du ikke visste? De fleste av oss har nok det, og dette er enda en av fordelene med å blogge. Kunnskapen vil øke både hos deg, dine kolleger og ikke minst dine potensielle kunder som muligens har googlet dette. Her er et godt eksempel fra Fortum sin blogg om strøm, Strømvippa.

Oppnå nærmere kunderelasjon
Ved å være en nyttig informasjonskilde om produktene og tjenestene dine, vil kundene dine få økt tillit. Dersom dine konkurrenter bare pusher pris, mens du velger å fortelle om muligheter, bruksområder, tips til forbedringer osv vil det være deg som har det mest interessante stoffet. Dette var en av de store suksessfaktorene til Dr. Oetker, en av de aller første som startet med å by kundene sine på innhold.

Attraktiv arbeidsgiver
Ved å løfte litt på lokket til bedriften din og vise at det skjer ting som f.eks nye kunder, nye tjenester og produkter vil du også øke sjansen for å få flere og bedre kvalifiserte jobbsøkere. Det er høyst sannsynlig at en bedrift som fremstår som levende og engasjert vil tiltrekke seg flere gode kandidater kontra en bedrift hvor det utad aldri skjer noe som helst.

Konkurrentene dine blogger
Dersom ingen av dine konkurrenter blogger har du en mye enklere vei for å bli «eksperten» i bransjen. Og om det faktisk er flere konkurrenter som gjør det har du hvertfall ingen tid å miste. Etterhvert vil de dominere treffene på organiske søk, mens du vil måtte betale for å bli synlig mengden. Det er både kjedelig og dyrt i lengden så start med mer innhold, mindre annonsering!

Hva tror du, er blogging noe for deg?