feb 20, 2016

Hvilken P er viktigst for deg?

Det har vært mange diskusjoner gjennom årene om hvor mange P’er som egentlig finnes, men tradisjonelt er det de 4 P’ene Pris, Plass, Produkt og Påvirkning som utgjør konkurransemidlene man har for å skille seg ut. Men, hvilken P er viktig for deg å tenke på?

La os si du har en restaurant, hva skal du satse på?

Pris er viktigst uansett?
Prisen kan bety mye, men noen varer og tjenester er langt mer prissensitive enn andre. For de fleste bedrifter i Norge har man konkurrenter både nært og fjernt og må derfor skille seg ut på flere ting enn pris. Alle kan ikke være billigst.

I Fredrikstad skal man nå kjøre konseptet Spis for 100 som har vært vellykket i Kristiansand. Interessant konsept som handler om å tilby en god matrett for 100,- slik at flere kan komme seg ut og spise oftere. Man tjener neppe mye på en matrett til kroner 100, men mersalgspotensialet på kort og lang sikt er bra.

Plass (distribusjon og tilgjengelighet)
Tidligere i uka kunne vi lese om den nyetablerte sykkelmatbudtjenesten Foodora i Oslo som vokser stort og ansetter 20 personer i uka. De gjør tilgjengeligheten til restauranter, sushisjapper og burgerbarer enda enklere, selvom det finnes mange nettsider og apper fra før hvor man kan bestille maten. Nå er det enda enklere å få maten levert (syklet) hjem til seg. – Vi har fått dobbelt så mye å gjøre, sier Patrick M. Granstøm som jobber på burgerrestauranten Munchies.

Det er interessant, de har doblet omsetningen uten å gjøre noe med prisen eller produkt, men fått bedre distribusjon gjennom en samarbeidspartner i Foodora.

Produkt (og tjenester)
Produktet ditt har utrolig mye å si for om det kommer gjester tilbake. Med produkt må vi tenke både mat og drikke, men også lokalet du holder til i. Siden vi må anta at alle forsøker å lage så god mat som mulig på spisestedet sitt, kan vi se på andre muligheter.

Et viktig moment er moduset og stemningen du skaper. Her vil P for personell også være relevant. Har du noen gang opplevd å drikke en fantastisk vin eller iskald øl i syden med gode venner, og når du kommer hjem og skal kjøpe samme vare så smaker den plutselig helt annerledes? Når omgivelsene ble totalt forandret ble også produktet forandret.

De siste årene har stadig flere spisesteder gjort som McDonalds, barna får overraskelser som underholder dem og dermed øker kvalitetstiden. Dette er igjen med på å påvirke produktet du kan tilby!

Påvirkning (salgsfremmende tiltak)
Markedsføring er viktig og denne prosessen starter tidlig enten du tror du gjør det eller ei. Ved oppstart er det rimelig å anta du har gjort en liten markedsundersøkelse. Deretter finner du et navn du føler er verdens beste og lager en logo. Videre er det en milliard ting man kan gjøre for å få oppmerksomhet og det finnes ingen fasit. Målet er at ditt produkt skal komme opp i kundens top of mind for deretter å bli friend of mine, slik at du blir det naturlig valget. Da blir pris og plass mindre viktig.

Innunder Påvirkning må vi også nevne produkt- og merkevareassosiasjoner som viktige faktorer. Dette er et stort felt, men bruker du lokale kjendiser i markedsføringen din gjør du dette for å allmenn aksept og positive assosiasjoner knyttet til produktet ditt. Her er et eksempel på hva sterke assosiasjoner kan føre til. La oss si du skal ta en blindtest av øl der du tildelt 5 ulike ølmerker du skal rangere ut ifra hvilke du liker best. Jeg vil anta 99 av 100 får en helt annen rekkefølge når man smaker uten å se merkevaren. Grunnen til dette er at du har sterkere/mer positive assosiasjoner til enkelte merker (har selv testet dette i studietiden med egenerklærte øl-kjenner kompiser. Dritvanskelig).

Så hva er konklusjonen
Som du ser er det mange måter å vinne frem på, men det må være en klar plan bak. Heldigvis handler det om mer enn at du har den billigste prisen, men prisen må være riktig. Topp beliggenhet betyr at du kan ta en høyere pris enn du ellers ville gjort (eksempelvis restaurantene på Gardermoen hvor du har få alternativer eller på brygga en sommerdag).

Som vi kunne se med Foodora har blant annet Munchies doblet salget på at kundene får enklere tilgang til produktet. ute av syne – ute av sinn?

Er du en racer på markedsføring og har mange gode ideer kan det være nøkkelen til suksess som gjør at man glemmer pris, plass og produkt. Det bør være hevet over all tvil at digital markedsføring og bruk av sosiale medier vil være viktig. Her er en liste over 25 smarte, forskjellige måter å markedsføre deg på.

Lykke til med valgene!