okt 19, 2016

Du har Facebookside, men vet du hvordan du bruker den?

Denne høstmorgenen åpnet Magnus Kristiansen, byråleder i The Pitch, en rekke på tre “frokostpitcher” som The Pitch byr på denne høsten på Handelstanden. Dagens tema var Facebook; hvordan få mer ut av dette kommunikasjonsverktøyet.

En fullstappet annen etasje på Handelsstanden nøt en god frokost godt tilbakelent mens de ble guidet rundt i Facebooks mange muligheter av Kristiansen. Her er noen av de rådene han kom med.

Kommunikasjon og informasjon
Der vi på 90-tallet prøvde å finne frem på dette nye forumet internett, og mest av alt bare prøvde å finne noe spennende, ble vi mer opptatt av å ha egen nettside, altså selv bli mer synlig, og bruke nettet for å finne informasjon da vi rundet milleniumet. Fra rundt 2007 begynte de ivrigste å bruke Facebook her til lands, i dag er 81,6% av nordmenn der. Her samles all informasjon, vi kommuniserer med kjente og ikke fullt så kjente, har plutselig kontakt med de man gikk på barneskolen med, og vi deler, byr på oss selv og snakker sammen.

Distribusjonskanal
Bedrifter har et kraftfullt verktøy i Facebook, rett og slett en distribusjonskanal. Men det er avhengig av at det brukes riktig. Når en person går til google, er han i søkemodus. Men de aller fleste som går inn på Facebook gjør det fordi de har litt ekstra tid, eller rett og slett kjeder seg. De søker å underholdes. Da er de langt lettere å friste og mer mottagelig for inntrykk. Det kan bedriftene dra nytte av.

Innhold og engasjement
Det holder ikke å pøse på med at butikken har salg gang på gang. Del heller kunnskapen man besitter, fortell historier, by på seg selv. Det er viktig å ha innhold som interesserer og engasjere de som kommer innom. Bruk siden som et sted å distribuere bedriftens blogginnlegg, saker fra nettside, vis frem personene bak, inviter kundene til å dele bilder eller historier. Vær kreativ og annerledes og vekk folks følelser.

Strategi
Det hjelper ikke hvor ivrig du er om du ikke har en plan. Du må synes og få mange til å like siden. Oppfordre til dette hvor enn du er; på messe, via nettside, i mail og i alle sammenheng der du kommuniserer. Siden må se ordentlig ut, med bedriftens logo som profilbilde og et toppbanner som sier noe om det man leverer, gjerne i form av et flott bilde. Dårlige bilder og feilslått humor virker mot sin hensikt.

Du må ha en plan og kunne håndtere kritikk. Det aller meste av kritikk kan snus med god informasjon og at den som henvender seg føler at han blir hørt og tatt på alvor. Derfor trenger man en plan for hvordan man håndterer dette på egne sider. Det kan være lurt å sette opp en liste over “ofte spurte spørsmål” og gode svar på dette. Det vil gi trygghet til ansatte som skal svare.

frokostpitch-2

Plan og forankring
Men uansett hvor fancy sider du har og hvor mange følgere, vil den fort dø om man ikke har en fremdriftsplan og stadig nye poster med innhold som interesserer og engasjerer.
Utnevn en redaktør som har hovedansvaret, uten at han eller hun må ha dette alene. Det anbefales å ikke bare ha med ledergruppe i “redaksjonen”. Finn personer som engasjerer seg, som kjenner og liker Facebook, og som kan forankre dette til bedriftens verdier.

Og husk, selv om det er ferietid, legg ut noe enkelt og viralt, som en morsom julehilsen. Folk har bedre tid i ferier, og det er bevist at de da engasjerer seg mer i sosiale medier enn noen gang når de har fri fra jobb..

Facebook for privatpersonen
En enkel regel er; Om du synes det er mye dårlig på Facebook, er det din egen feil. Du kan rydde opp, slutte å like sider som deler ting som irriterer deg, velge muligheten Facebook tilbyr om at du ikke vil se lignende poster mer, slutte å følge personer, eller velge å ikke se poster fra dem. Også må du heller passe på å like sider som viser det du er interessert i, om det er kulturaktører, en blogger, et fotballag eller en butikk.

Et annet godt råd er; Ikke del alt du selv kommer over eller opplever, og ikke ta standpunkt om viktige ting på tre sekunder, kanskje bare etter å ha lest en overskrift.

De neste to frokostpitchene er som følger:

26. oktober: Innholdsmarkedsføring av Eileen Bergstrøm 08:30-10:00
16. november: Kampanjer med effekt avv Rune Solbrekke 08:30-10:00
Frokost serveres begge dager mellom 08:30-09:00

Av Trine Sirnes