sep 16, 2016

Innholdsmarkedsføring – Historien bak Dr. Oetker

Dr. Oetker er en godt innarbeidet merkevare her til lands og står bak en rekke produkter innen pizza, dekor og bakevare-segmentet. Men, visste du at de var banebrytende i markedsføringen sin for over hundre år siden?

Dr. Oetker finner opp bakepulveret
Tyskeren Dr. August Oetker fremstilte i 1891 bakepulveret Backin i sitt apotek i Bielefeld, Tyskland. Et produkt som han, takket være den gode kvaliteten, kunne garantere et perfekt bakeresultat med hver gang. Dette var et banebrytende produkt som kunne brukes til mange ulike formål, men kunnskapen hos folk var nokså laber (naturlig nok siden produktet var helt nytt og Google fantes ikke).

Tar eierskap til faget sitt gjennom godt innhold
Oetker & Co tenkte på hvordan de kunne løse denne oppgaven med å øke kunnskapen hos forbrukerne sine. Et klokt hode fant ut at bakepulverboksen var et ypperlig sted å plassere oppskrifter, og slik ble det. Med jevne mellomrom kom det nye oppskrifter som kundene kunne teste ut – hvor Dr. Oetkers bakepulver selvfølgelig var den viktigste ingrediensen.

Når kundene blir avhengige av deg
Kanskje utenkelig for mange i dag, men Dr. Oetker oppnådde den fantastiske situasjonen at kundene ville ha mer og mer av dem. Mer variasjon, flere oppskrifter. Enkelt og greit flere muligheter hvor de kunne bruke bakepulveret til den tyske doktoren. Resultatet ble at Dr. Oetker i 1911 lanserte en egen kokebok spekket med oppskrifter av en rekke ulike bakverk. Kokeboken ble jevnlig oppdatert år for år og ses i dag som en viktig del av grunnlaget for suksessen Dr. Oetker har oppnådd. Den er hittil delt ut i over 19 millioner eksemplarer.

Med mottoet «suksess hver gang» har Dr. Oetkers nådd stadig nye høyder gjennom innovative produkter for forbrukerne. I dag er det fjerde generasjon Dr. Oetker som styrer butikken. Imponerende!

Pioner innen innholdsmarkedsføring
Dr. Oetker var blant de første som utøvet det som i dag kalles content marketing eller innholdsmarkedsføring.

Ved å tilby merverdi rundt produktet sitt fikk han etablert stadig sterkere og større kundegrupper som ble meget trofaste. Han gjorde dem avhengige.

Dette er hva innholdsmarkedsføring handler om, nemlig å jevnlig utvikle og tilby fantastisk bra og fengslende innhold som holder på kunder og motiverer til ønsket kundeadferd.

Kontakt oss i dag om du også vil komme i gang med innholdsmarkedsføring