sep 11, 2015

JEG er ikke en hvem som helst!

Du er som meg. Du handler mat, klær, interiør med mer. Du går også til optikeren, tannlegen, frisøren, reparerer bilen og drar til treningssenteret i blant.

Du er også sikkert medlem i ulike SMS-tjenester og kundeklubber på ulike steder, og det kanskje uten at du egentlig er klar over det. Tenk så mye informasjon de ulike aktørene har om oss når det gjelder våre handlevaner.

Jeg har for eksempel vært medlem i et profilert treningssenter i over ti år. Jeg har ikke tall på hvor mange eposter jeg har mottatt angående verving av nye medlemmer.
“Verv en venn og få en måned gratis trening!” og lignende tilbud. Jeg har også registrert at de hele tiden er ute i markedet og rekrutterer nye medlemmer. Det er jo vel og bra, det er et tøft marked og mange om beinet.

Men burde ikke fokus også være å ta bedre vare på de eksisterende kundene?
Utvikle dem til å bli enda bedre kunder som legger igjen enda mer penger og som er enda mer lojale?

De vet jo alt om mine treningsvaner. De vet at jeg trener mye i sal og ikke i studio. De vet at jeg er mye på yoga timer. Hva med å sende meg relevant informasjon samtidig som de prøver å selge meg nye produkter?

Hei Eileen! Vi ser at du er flink til å trene yoga. Har du lyst til å utvikle enda bedre styrke så kan vi tilby deg en PT-time i studio til kun kr 199,-

Klart jeg vil bli sterkere! og klart jeg ville ha hoppet på dette tilbudet. Det hadde sikkert også ført til at jeg hadde engasjert PT- treneren flere timer etter introduksjonen. Og selvfølgelig også fortalt alle vennene mine om det.

Jeg ble lei av å aldri bli premiert for å være en lojal trofast kunde, og meldte meg ut etter 10 år.

Jeg tror du er som meg. Vi ønsker ikke å være en hvem som helst og en del av massekommunikasjonen.

Mitt poeng er at det finnes mange kundeklubber der ute , og for mange blir dette bare en kanal for å spre reklame og tilbud som etter en stund oppleves som spam for forbrukeren. Mitt eksempel er fra treningssenterbransjen men kunne likegodt vært fra elektrobransjen og mange andre.

Altfor få utnytter den informasjonen de har om sine kunder til å kommunisere med dem slik at det oppleves personlig og relevant.

Det foreligger et kjempepotensiale for mange til å få høyere respons på sine utsendelser ved å segmentere sine kunder. Hvis ditt tilbud er relevant for kundene er sjansen for å respondere selvfølgelig mye høyere. Ikke ta alle over en kam og skyt med hagle, snakk til de for det de ER og GJØR. Les også; Derfor mister du kunder.

En kundeklubb bør være et lojalitetsprogram som baserer seg på en langsiktig strategi og klare mål for kundedialog. Om det er økt salg, merkevarebygging eller ønske om større innsikt i kundemassen, baserer et lojalitetsprogram seg på relevant og forutsigbar dialog med kundene i flere kanaler. Bruk muligheten til å skape dialog med kundene!

Blir DU behandlet som en konge eller dronning i en kundeklubb?