des 10, 2015

Lyst på domenet til McDonalds eller Toyota?

Kule domener er blitt trendy
En tydelig trend de siste årene er at bedrifter, eller kanskje først og fremst reklamebyråer, utvikler kampanjesider (egne nettsider) for å forsterke et budskap eller kampanjekonsept som skal lanseres. Kreativiteten kjenner ingen grenser, men det er viktig med domener som er hardtslående, enkelt å huske og ikke minst enkelt å skrive for alle. Det er blitt rift om domener og mange spekulerer i dette og kjøper ledige domener man antar vil kunne være attraktive for andre og på den måten tjene litt penger. For vår egen del har vi på The Pitch 70-80 domener som er under bruk eller som skal/kan brukes til kommende konsepter.

Eksplosjon av kampanjesider i Norge
En kampanjeside er altså en nettside/webside som ligger «utenfor» den formelle nettsiden til et firma med et eget domene. Fordelen med kampanjesider er mange:
– budskapet kommer frem klart og tydelig med eget domene
– det vil ikke være andre distraksjoner som kriger om fokuset til brukeren på nettsiden
– konverteringsgraden øker drastisk (de fleste kampanjesider handler om dele et budskap, å generere varme leads eller påmeldinger til diverse)
– man får et eget sted til å være mer leken og uformell enn hva man ellers ville vært på hovedside (superviktig for å trigge handlinger)
– du er garantert en responsiv nettside som er viktig for brukeropplevelsen (dersom hovedsiden mot formodning ikke er responsiv, noe fortsatt mange ikke har)

Mange muligheter med nye toppdomener
Slik vi jobber i dag kjøpes ofte domener som godsommer.no eller søndagstur.no når man skal kjøre en kampanje. Men de fleste «gode» er snart opptatt. Mulighetene for å være kreativ øker mange hakk når det ila de neste årene skal slippes opp i mot 1400 nye toppdomener. Dette ble påbegynt allerede i 2012 hvor det var stor oppmerksomhet rundt at man kunne søke om å få sitt eget toppdomene. Et toppdomene er eksempelvis .no eller .com. Per idag, 11.desember, kan man velge blant 316 ulike toppdomener på steder som eksempelvis domeneshop.no. Lurer du på om et domene er ledig, sjekk det her.

Slik kjøper du domenet til verdens største merkevarer
Med alle disse nye domenene skal det en del til (både oversikt og penger) for å sikre seg alle som har med navnet ditt å gjøre. Jeg ville derfor sjekke hvordan det står til blant verdens 10 mest verdifulle merkevarer (kåret av Forbes). Blant norske merkevarer er det omtrent ingen som har prioritert slike domener.
1. Apple har sikret seg alle domenene
2. Microsoft har tatt alle utenom ett, nemlig microsoft.immobilien
3. Google har sikret seg alle domenene
4. Coca-Cola har kun plukket ut ca halvparten av de totalt 316 domenene man kan velge blant (gjelder både cocacola. og coca-cola.)
5. IBM har ca 20 domener som ikke er sikret
6. McDonalds har over 50 domener som ikke er sikret
7.  Samsung har sikret seg alle utenom 4 domener (merkelig nok blant andre samsung.uk)
8. Toyota har neppe tenkt noe særlig på dette, de har kun sikret seg 50-60 domener
9. GE-domener er populære og det er nå kun 6 ledige
10. Facebook har sikret seg alle domener

Men pass på, selv om du i prinsippet står fritt i å velge domenenavn kan du ikke velge navn som er i bruk av andre virksomheter eller navn som er forbudt eller reservert av tekniske, etiske eller nasjonale hensyn. Du har også plikt til å forsikre deg om at din registrering av domenenavn ikke bryter en annens rett til det samme navnet. Les mer om dette her.

Her ser du et utvalg ledige domener med coca-cola.

Ledige coca-cola domener