Google AdWords er Googles egen annonsekanal. Her administreres all Google-annonsering fra tekst i søk, til videoannonsering på Youtube. 

På samme måte som Facebook sin annonseplattform, tilbyr Google AdWords en relevans som ingen andre kan matche. Det i seg selv er ganske så flott, men det finnes flere gode grunner for komme i gang.

Relevant markedsføring?
90% av Google søk er for produkter eller tjenester. Det betyr at om dine tjenester og produkter svarer til det kunden søker etter er sjansen stor for at du oppleves som nyttig.

Relevans og kvalitet bidrar til at annonsen vises høyere opp samt at du betaler mindre per klikk. Toppannonsene er altså de som er mest relevante og som tilfredsstiller Googles kvalitetskrav. Samtidig dukker det med jevne mellomrom opp meningsløse annonser. Disse kan motarbeides over tid med optimalisering og ved å legge inn søkeord man ikke ønsker å bli truffet på. Det skal også sies at annonser på Google blir bedre for hver uke som går slik at totalt urelevante annonser blir mer og mer uvanlig. Nøkkelen er uansett godt arbeid over tid.

Bedre innsikt
Med Google AdWords får vi en enormt god innsikt i hvilke søkeord som treffer og bommer. Dette kan brukes videre til søkeoptimalisering, temaer for blogginnlegg, og generelt som verdifull kunnskap internt. Samtidig slipper vi å tro hvilke begreper som blir brukt. Det kan altså være lurt å kjøre Google AdWords før søkeoptimalisering slik at de riktige søkeordene blir optimalisert kontra de man tror er relevante. Spesielt fordi resultatet fra søkeoptimalisering kan ta noen måneder.

Som med all digital markedsføring kan resultater måles, optimaliseres, og optimaliseres igjen. Målgrupper kan defineres ut i fra lokasjon, alder, tidspunkter, interesser, cookies fra nettsider osv. Fordi digital markedsføring ikke er en statisk annonse man kjører en gang og kaster i skuffen er det aller beste å bare begynne. Allerede neste måned har du lært og fikset det som var feil. Du har også kun betalt for de som har klikket på annonsen.

Tenk om avisannonsen oppførte seg sånn?

Skal vi ta en Google-prat? Kontakt Marius på marius@thepitch.no