aug 28, 2016

Ledelsen må være på sosiale medier

Sosiale medier er mer enn bare en nøkkel til å øke salget. Det kan også være en nyttig kilde for ledere til oppnå tillit og troverdighet eller for å være bedre rustet i krisetider.

Hvert år utfører det amerikanske konsulentselskapet Brandfog en undersøkelse om bedriftledelsens rolle på sosiale medier. – Og funnene må sies å være veldig interessante. De har spurt 9 enkle spørsmål til totalt 500 ansatte i ulike bedrifter, alt fra små og nystartede firmaer til etablerte konsern og på tvers i en rekke bransjer.

Sjefen har jo ikke tid til sånt
Ofte brukes fraser som «en sjef har ikke tid til dette» eller «det er alt for risikabelt». Men, resultatene fra undersøkelsen viser en stor interesse fra publikum for å høre direkte fra næringslivsledere. Dette gjør det verdt å investere tid og utvikle en digital kommunikasjonsstrategi. Det som faktisk viser seg å være en risiko er at lederne som dropper sosiale medier blir anonyme og forbigått av de som ser mulighetene av å være tilstede. Faktisk mer enn to tredjedeler av de spurte mener at ledere som ikke deltar på sosiale kanaler vil bli mindre relevante og attraktive.

Norske forbilder
Hørt om Steinar Olsen? Det begynner å bli en mannsalder siden grunderen av Stormberg bestemte seg for å ta eierskap til faget sitt. Gjennom blogging, Facebook, Twitter og YouTube bygde han kjennskap, omdømme og tillit.. Han var blant de første i Norge som tok skrittet ut, ble hørt og fikk til en tett og god dialog. Enten det var med kunder, potensielle ansatte eller andre interessenter gjennom sosiale medier. Etter ham har det vært flere andre som har sett sitt snitt til å gjøre noe tilsvarende. Personlig har jeg sans for sjefen for Q-meieriene, Bent Myrdahl som blogger på qsjefen.no og Petter Stordalen som blogger her.

Felles for disse er at de er «likanes» folk som har mange gode meninger, og som oppnår god dialog med interessentene sine. Jeg vil påstå både Q Melk og Stormberg drar meget stor nytte av jobben deres øverste ledere gjør. Det finnes en rekke andre som er dyktige også, men det er fortsatt altfor få som ser mulighetene og potensialet.

Er du på sosiale medier selv, men litt usikker på om du er på rett sport? Her finner du en rekke gode tips fra lederne selv (nederst i artikkelen).

I forkant av kjipe saker
Alle vil før eller siden tråkke i salaten når man er aktiv i sosiale medier. Men, med flinke folk rundt seg går det som regel bra. Et par eksempler fra Norge som ikke gikk bra var da innehaveren av en populær cafe i Fredrikstad, som nylig gikk konkurs, begynte å legge ut konfidensiell info om tidligere ansatte som kom med kritikk på Facebook. En annen historie er innehaveren av en brudekjolebutikk i Bergen. Han fikk en kundeklage på Facebook om at kjolen hadde fått en revne, krise med andre ord. Innehaveren svarte med at hun var for tykk for kjolen fremfor å tilby seg å hjelpe «off-line». Da har du virkelig ikke forstått noe som helst!

Likevel, når det gjøres bra, kan sosiale medier redusere risikoen for at omdømmet ditt skades altfor hardt i forbindelse med negative saker som for eksempel permitteringer gjennom å være først ute og fortelle nyheten med egne ord gjennom eksempelvis blogg eller Facebook. Dette i følge 85 % av respondene i undersøkelsen.

Hva tenker du, har det noe å si om lederne er aktive på sosiale medier?