jan 16, 2017

Markedsføring – slik får du kontroll i 2017

For mange små og mellomstore bedrifter med begrensede ressurser og dedikerte markedspersoner, er det fort gjort å komme «bakpå» når det gjelder markedsføring av bedrift og tjenester. Det er frustrerende.

Få kontroll over markedsmiksen
Du er tilstede i mange ulike kanaler i dag, og kanskje skulle du vært til stede i enda fler. Avhengig av hvilken type bedrift du jobber i vil det være noen kanaler som egner seg bedre enn andre. Når gjorde du sist en evaluering av hvilke markedsføringskanaler du benytter for å nå ut til eksisterende og potensielle kunder med budskapet ditt?

Noen nyttige spørsmål å stille seg i denne prosessen kan være:
– Hvilke markedskanaler benytter du penger på i dag? (sett opp budsjett om du ikke har kontroll)
– Hvilke kanaler bruker en typisk kunde av deg?
– Hvilke kanaler er konkurrentene dine tilstede på?
– Hvor kommer trafikken til nettsidene dine fra? (ta i bruk Google Analytics om du ikke vet)
– Lag en oversikt over 2-3 typiske kunder av deg for å lære mer om hvem de er slik at du kan snakke til dem oftere
– Hvilke type poster på Facebook, LinkedIn, Instagram etc får du mest engasjement rundt?
– Har du samlet inn e-postadresser til kundene dine slik at du kan nå dem med nyhetsbrev?

Basert på svarene du sitter igjen med på disse spørsmålene bør du ha et godt utgangspunkt for å finne ut hvilke kanaler du bør prioritere.

Månedlige markedsmøter
Det høres banalt og enkelt ut, men månedlige markedsmøter hvor du har riktig fokus er den beste kuren for å få oversikt og muligheter for å planlegge kreative tiltak. Det spiller egentlig liten rolle om du er stor eller liten, har mange eller få folk. Altfor få har systematiske markedsmøter på månedlig basis hvor man analyserer og kartlegger hvordan markedsføringen i forrige periode har gått og planlegger markedsføring i neste periode. Hva sier tallene i Google Analytics og Facebook Innsikt? Hva med Google AdWords? Hvordan er utviklingen? Hva har vært bra og mindre bra, er dette ting du kan gjøre noe med?

Hva skjer i månedene vi har foran oss? Går vi inn i en ny sesong med andre behov, hva kan vi foreslå til kundene våre? Skal vi ha noen kampanjer, kurs eller foredrag? Hva gjør vi på Facebook, hvem skal blogge og hva skal blogges om, når sendes neste nyhetsbrev ut, hvem skal få og hva skal innholdet være? Hvilke mål har vi satt oss for salg, følgere, besøkende på nettsider, engasjement på poster osv. Vær kreative, skriv ned, fordel oppgaver og sett tidsfrister med oppfølging.

Hvem skal være sjefen?
Dersom du ikke har en markedssjef må det utnevnes en person som brenner for dette og som får ansvaret. Det må settes av tid og gis mulighet for opplæring slik at vedkommende vet hvordan man skal hente ut enkle statistikker fra Google Analytics og Facebook Innsikt. Finn også et verktøy hvor oppgaver fordeles (f.eks Asana). Vær strukturert og sett opp faste møter fremover hvor en dedikert markedsgruppe møter opp godt forberedt.

Dersom man ikke har en slik type person eller føler det er nødvendig med innspill, velger stadig fler å bruke et kreativt reklamebyrå som ser på bedriften din med andre øyne og som er oppdatert på fagfeltet og de viktige verktøyene. Kontakt gjerne oss på The Pitch for mer informasjon!

Lykke til med din markedsføring i 2017!