okt 24, 2015

Lover deg pengene tilbake om annonsen feiler

Tøffe tider for papirannonser
Det er harde tider for de tradisjonelle mediene og spesielt papirutgaver av aviser og magasiner har fått kjenne på den tøffe konkurransen fra alle de nye aktørene, blant annet Google AdWords og diverse sosiale medier, som tilbyr annonsering hvor du kan både målrette og måle alt du måtte ønske. I tillegg har mange bedrifter valgt å bruke ressurser på å tiltrekke seg kunder ved å publisere godt innhold selv i egne kanaler gjennom innholdsmarkedsføring. Resultatet av at annonsørene har flyttet pengene sine andre steder er at mange papirbaserte aktører har forsvunnet helt eller har måttet nedbemanne i arbeidsstaben.

Likevel er det ingen tvil om at det trykte medium fortsatt har en verdi for både lesere og annonsører, så lenge annonsørene jobber ut gode ideer som er relevante og treffer den riktige leseren. Her er forøvrig 20 gode tips til hvordan du lager en god annonse fra Adresseavisen.

Pengene tilbake om annonsen feiler
Med tanke på de nevnte endringene i markedet og konsekvensene dette har ført til må det tenkes nytt. Og nytenkning er som kjent den eneste måten vi overlever på. Nå kan The Wall Street Journal (krever innlogging) melde at den amerikansen bransjeorganisasjonen for magasiner, The Association of Magazine Media (MPA) som representerer 72% av markedet, kommer med suksessgaranti. Dersom du ikke oppnår respons på annonsen vil du fremover kunne få penger tilbake. Dette er noe ingen andre store mediekanaler foreløpig tilbyr og som garantert vil kunne gjøre tjenesten mer attraktiv.

Sterk tro på eget produkt
Bakgrunnen for den nye garantien er at man har sterk tro på eget produkt, blant annet ved å se på forskningsstatistikker som støtter produktet deres og som viser at man oppnår mer salg gjennom å annonsere i papirmagasin fremfor TV-reklame og digital annonsering. Det beste resultatet fikk man riktignok når man kjørte en kombinasjon av disse, såkalt crossmedia marketing. Det kommer også frem at antall lesere av mange magasiner har holdt seg stabilt, mens annonseinntektene har falt betraktelig de siste årene.

Suksessgarantien gjelder ikke for alt
Selv med en uttalt, meget sterk tro på eget produkt dekker ikke garantien alt. Den gjelder først og fremst annonsering for produkter innen blant annet mat, helse- og skjønnhetsprodukter og dyrestell/produkter. Disse produktområdene står for ca 60% av alle annonsekronene som blir brukt.

I tillegg, for at garantien skal gjelde, må annonsørene godta at annonsen blir sporet av et godkjent analysefirma som Nielsen eller noen andre for at de på den måten kvalitetssikrer måling av ROI eller økning i salg basert på annonsene.

Det blir det spennende å se om dette blir en suksess og fører til økt annonsesalg for magasinene i USA og kanskje noe som vil spre seg til andre land også, samt om papiravisene også vil slenge seg på dersom de føler produktet deres er sterkt nok.