sep 19, 2016

Slik setter du opp retargeting fra nettside til Facebook

Tenk deg at en potensiell kunde er inne på nettsiden og titter på produktene dine, men gjør ingen handel før besøket er over. Her viser vi deg hvordan du kan rette annonser mot den potensielle kunden i ettertid for å påvirke personen til å fullføre kjøpet gjennom retargeting.

Med en Facebook-retargeting piksel kan du spore denne kundens bevegelser, og blir så lagret i ditt eget definerte publikum i Facebook. Du kan nå rette annonser mot denne kunden med de produkter kunden tidligere har sett på. Så retargeting er en form for markedsføring som viser besøkende fra en nettside, som ikke konverterte tilbake til din nettside, retargeting annonser. Annonser som nå kan føre til salg.

Slik gjør du:

Du oppretter pikselen via din annonseadministrasjon i Facbook.

planlegg

  1. Klikk på annonseadministrasjon øverst på siden og gå videre til under «Ressurser» og trykk «Publikum»
  2. Deretter trykker du på «Opprett publikum» og velger «Egendefinert publikum».
  3. Da får du opp en rute hvor du velger «Trafikk på nettsted»
  4. Under Trafikk på nettsted, velger du «Alle som besøker nettstedet ditt», og kan velge De siste 180 dager (Det kan du velge selv, men det er 180 dager som er maks antall dager du kan skrive). Til slutt fyller du inn ditt publikumsnavn. Er viktig å ha et bra navn her, slik at du kan skille mellom de ulike egendefinerte publikum.
  5. Huk av i boksen ved det nye publikumet som nå er opprettet og trykk på «Vis piksel» under «Handlinger».publikum
  6. Du får nå opp en kode som du som du kopierer og limer inn i header-section, mellom <head> og </head>. Viktig at du gjør det på alle sidene, slik at du ikke går glipp av noen konverteringshendelser. Hvis det er noen andre som jobber med nettsiden din, kan du sende mail direkte ved å trykke på «Send pikselkode via e-post».


Tips for å legge inn scriptet på en WordPress side!

  1. Gå over til din WordPress side
  2. Plugins – Legg til ny
  3. Søk etter Header and footer (av Stefano Lissa)
  4. Last ned og innstaller
  5. Under innstillinger finner du plugin’en, og legger inn scriptet under på alle sidenewp_head
  6. Trykk lagre

 

Når trafikken begynner å komme til siden, så vil «Tilgjengelighet» bli endret til klar i Facebook.

Det du gjør nå, er å vise annonser bare for det egendefinerte publikummet du har lagret på Facebook.

En liten advarsel: Bruk dette med varsomhet. Det er fort gjort å bli for ivrig, men da risikerer man å støte kunden fra seg fremfor å dra den tilbake igjen.

Lykke til! 🙂