apr 12, 2016

Slik oppretter du en Facebook-piksel

Opprette en Facebook-piksel steg for steg

Ønsker du økt synlighet er Facebook en ypperlig markedskanal samtidig som det ikke behøver å bli så kostbart i forhold til mange andre kanaler. I tillegg kan du nå ut til akkurat det publikummet du ønsker.

Med Facebook-piksel har du en kobling mellom Facebook og nettstedet ditt, hvor du får informasjon om en person gjennomfører ønsket handling, som for eksempel om det er blitt klikket på en annonse, besøkt nettside, gjort et kjøp eller bestilt en vare. Det du gjør er å måle, optimere og bygge publikum for annonsekampanjene dine, og du får mer effektive annonsekampanjer på Facebook. Alt dette med hjelp av en JavaScript-kode (Facebook-piksel) som legges inn på nettstedet ditt.

Slik gjør du:

Opprette Facebook-pikselen kan gjøres i din Annonseadministrasjon.
  1. Klikk på Verktøy i menyen øverst på siden.
  2. Klikk på Piksler > Facebook-piksel.
  3. Klikk på Opprett en piksel.
  4. Skriv inn ønsket navn på pikselen. Det bør være et navn som representerer din bedrift, da det bare er én piksel per annonsekonto.
  5. Klikk på Opprett piksel.

Når dette er gjort, kan du trykke på knappen «Installer piksel nå» og det vil vises en kode. Denne koden kopierer og limer du så inn i header-section, mellom <head> og </head>. Viktig at du gjør det på alle sidene, slik at du ikke går glipp av noen konverteringshendelser. Hvis det er noen andre som jobber med nettsiden din, kan du sende mail direkte ved å trykke på «Send pikselkode via e-post».

Du kan nå se om koden fungerer. Om det er aktivitet på siden «piksler» i annonseadministrasjonen på Facebook, fungerer koden. Hvis det ikke er noe aktivitet der, vil det si at koden ikke fungerer. og du kan bruke Pixel helper, for å feilsøke. Dette er et program som bare brukes i Google Chrome.

Det er nå du kan begynne å utforske, analysere trafikken på nettstedet ditt og lage egendefinerte publikum, slik at annonsene blir optimale! 🙂

Lykke til!