sep 9, 2016

Synlighet på Facebook kommer ikke gratis

De fleste bedrifter er på Facebook
De aller fleste bedrifter i Norge er i dag på Facebook og bruker det aktivt for å promotere nyheter, produkter eller andre ting for å nå ut til følgere, kunder og interessenter. En undersøkelse fra USA viste at 94% av B2C-markedsførere benyttet Facebook. Det er rimelig å anta at det ikke er langt unna her til lands. Men, mange oppgir å ikke få noen effekt uten å betale for det – og det har en svært logisk årsak!

Det var en gang
I starten var det «lett» å få synlighet og god rekkevidde når man postet innlegg på Facebook. Facebook hadde en god og langsiktig plan om å få flest mulig brukere inn på plattformen sin og samtidig vise bedrifter hvor mange mennesker man kunne nå ut til på en enkel og fantastisk rask måte. Det kom stadig nye suksesshistorier om både kampanjer, salg og lanseringer som overgikk alt man tidligere hadde gjort. Til en svært billig penge.

I følge Facebook selv kan en gjennomsnittsbruker til enhver tid få 1500+ forskjellige poster i feeden sin. De som har virkelig mange venner og som liker et stort antall bedrifter kan få over 15.000. Det sier seg seg selv at man ikke kan se alt og Facebook har over tusen variabler som spiller inn på hva du faktisk blir vist. Med mål for øye om å vise deg det du helst vil se. Av denne grunn må bedrifter derfor i dag betale for å få synlighet.

Resultatene kommer ikke av seg selv
I perioden april-juni 2016 promoterte/sponset bedriftene i snitt 17% av alle innleggene sine. Det viste seg at totalt 71% av all respons man fikk (klikk, likes, kommentarer etc) kom på bakgrunn av disse betalte innleggene. Det er dermed ingen tvil om at man må betale! Forståelig nok med tanke på all konkurransen for å få synlighet.

Lærdommen er derfor følgende; har du et godt og interessant innlegg du vil at folk skal se på Facebook, er det bare å ta frem lommeboka!