nov 1, 2016

Tips til deg som skal ha firmanavn

Hvert eneste år etableres det ca 20.000 – 25.000 nye firmaer i Norge. Foretak i alle slags bransjer vidt forskjellige mål og mening. Så er spørsmålet, hvilket firmanavn skal du ha?

Felles for de aller fleste er at de skal selge noe til andre, og for å få solgt må man bli oppfattet som et troverdig og seriøst firma. Navnet på firmaet ditt er en svært sentral brikke i denne sammenheng. Det er ansiktet utad og det som skal skille deg fra konkurrentene dine. Ved starten av 2012 var det ca 487.000 bedrifter totalt i Norge og du kan banne på at det er en rekke som driver med akkurat det samme som deg.

Formelle krav til firmanavn
Kreativiteten renner til tider over når man sitter og pønsker ut hva firmaet skal hete. Man vil gjerne ha noe unikt, spennende, troverdig, bransjerettet, profesjonelt osv. Men, så sant man skal etablere i Norge er man nødt til å følge noen formelle krav.

  • Foretaksnavnet må inneholde minst tre bokstaver og ikke være likt andre registrerte navn i Brønnøysundregistrene.
  • I tillegg til bokstaver kan du bl.a bruke tall, matematiske tegn og ortografiske tegn som komma, punktum, utropstegn etc.

Det perfekte firmanavn
Jeg anbefaler deg å tenke gjennom følgende punkter før du registrerer firmaet ditt, for når du først er i gang med å bygge merkevaren og du investerer i diverse markedsføring så er det både dumt og dyrt å bytte.

Firmanavnet i praksis
Navnet på firmaet ditt skal være enkelt å bruke i praksis. Kundene dine må oppfatte hva det heter og huske navnet til senere. Bommerter som ofte blir gjort er å bruke ”geniale” forkortelser som ikke gir mening for andre, sette inn et tall midt inni navnet (eks 13pr1nør), bruke bindestreker og ha et firmanavn som er altfor langt og tungvint.

Websider
Er domenet ledig? Dette er noe av det aller første du bør sjekke, for dersom firmanavnet ditt er opptatt så vil du garantert bli forvekslet med denne fremover. I verste fall kan du selge inn konkurrenten din dersom potensielle kunder søker etter deg og i stedet finner konkurrenten. Bruk gjerne domeneshop til å lete. Og unngå helst alt annet enn .no og .com, det senker fort den seriøse oppfattelsen!

Godfølelsen
Du må selv kunne stå inne for navnet og føle det er en del av deg. Bruker du en konsulent til å hoste opp et overfladisk navn som overhodet ikke gjenspeiler deg og tjenesten du leverer så blir det krasj.

Navnets betydning
Hva betyr navnet på firmaet ditt? Det kan være lurt at det forteller noe om deg eller hvilken bransje du er i. En annen ting er at i en stadig mer internasjonal og ikke minst mindre verden, er firmaet synlig for folk som ikke snakker norsk. Har du f.eks hørt om Honda Fit som ble lansert i 2008? Ifølge presseinformasjonen het det at ”Fitta er liten utenpå, men stor når man kommer inn. En daglig nytelse”. Eller hva med parfymene TISS av Gaultier og Hugo Bajs?

Slagord
Finn et slagord som underbygger hva bedriften din står for. Det kan være et løfte til kunden, en påminnelse, begrunnelse, spille på samvittighet eller rakke litt ned på konkurrentene. Man kan gjerne bruke humor i slagordet, det kan hjelpe til å gjøre deg letter å huske. Hva hadde vel Eiker Septikservice vært foruten slagordet ”Vi suger det meste”? Med omtaler på p4, VG og flere andre har de fått bøttevis med gratis oppmerksomhet.

Beskytte firmanavnet – ta eierskap
Norske bedrifter er altfor dårlige til å beskytte firmanavnet sitt. En ting norske bedrifter er altfor dårlige til er å varemerkeregistrere navnet, logoen og evt slagordet. Men du bør også tenke på å ta eierskap på sosiale medier som facebook, twitter, youtube osv. Du vet aldri hva folk kan finne på for å misbruke navnet ditt. Et kjent eksempel i Norge er daværende DnB NOR som ikke hadde tenkt så mye på dette. På Facebook hadde en privatperson tatt dette som eget brukernavn, mens på Flickr fant du ca 200 bilder av en schæfer om du søkte etter banken. Både Youtube og Twitter hadde også blitt registrert av andre.

, hva skal firmaet ditt hete? Har du tenkt nøye igjennom det nå?