feb 22, 2015

Trender digital markedsføring 2015

Under Social media days i begynnelsen av februar i år var vi tilstede for å få med oss nye trender og de beste casene fra 2014 innen digital markedsføring.

Damebind, badeball og andre produkter

En av flere gode foredragsholdere var Hanne-Lene Norup Dahlgren som er Industry Analyst i Google Norge. Hun startet sitt foredrag med å kaste damebind, badeball og andre produkter til publikum. Et øyeblikk lurte jeg litt på om hun var et pauseinnslag, men hun hadde et poeng. Hun ønsket å illustrere hvordan det er å surfe på nett i 2015. Man blir bombadert av reklame, tilbud og produkter som du aldeles ikke er interessert i. Denne påstanden kan jeg si meg enig i. Det er på tide å rydde opp! Og det er kanskje vi som markedsførere som må bidra først slik at internett blir mer målrettet og riktig for forbruker. Selv er jeg lei av buksa fra Zalando som fortsatt dukker opp på Facebook og Googlesøk over ett år etter kjøpet. Jeg skal ikke ha flere bukser nå!

Pusse opp badet midt i tippekampen?

Jeg ønsker gjerne å få informasjon fra det jeg er opptatt av når jeg er på nett. TV2 sporten sin mobilapp er en av de appene jeg bruker ofte og relativt mye når det foregår viktige idrettsarrangementer. Når man er opptatt av sport er det en kjekk app å bruke. Men, jeg må være forsiktig! Dersom jeg ikke passer på hvor jeg trykker risikerer jeg å måtte besøke Comfort opptil flere ganger mens jeg følger helgas Premiere League runde. Da er jeg så lite interessert at jeg blir irritert på Comfort, ikke TV2. For TV2 appen, den liker jeg godt. Men jeg skal jo ikke ha nytt bad når jeg ser fotball! Derimot kan gjerne Comfort presentere seg når jeg skal pusse opp badet og gjør et Googlesøk etter passende innredning. Jeg skjønner selvfølgelig at Comfort ønsker å minne meg på at jeg bør pusse opp bade midt i tippekampen slik at jeg får dårlig samvittighet og heller setter meg ned med oppussingsbudsjettet. Men sjansen for at jeg gjør det er ikke så stor dessverre. Sjansen for å bli irritert er større. Kan vi som markedsførere og annonsører bli bedre på dette? Jeg mener svaret er et tydelig og oppriktig ja!

Du vil ikke tro hva katten gjorde!

Filmsnutter er inn. Facebook er full av filmsnutter i alle kategorier og det virker som Facebook for alvor har tatt opp kampen mot YouTube. Mange har begynt å laste opp filmsnutten sin direkte på Facebook og det med svært godt hell. Så sant du ikke lager en film som får millioner av treff på YouTube er sjansen for god synlighet bedre ved direkte opplasting på Facebook. I tillegg har det blitt lettere for forbruker å engasjere seg i filmen din siden visningen er vesentlig bedre ved direkte opplasting til Facebook enn en link fra YouTube. Dette utnyttes på forskjellige måter. «Du vil ikke tro hva katten gjorte i denne trappa!» – Hva gjorde katta? Jo, den sprang opp og ned med en sokk. Slike overskrifter er jeg allerede lei av. Mange innlegg av denne typen kommer i tillegg fra seriøse aktører som bør prestere bedre enn som så. Det kan genere mye trafikk, men det er da ikke slike klikk som er verdifulle klikk? Dersom noen er interessert i å se katter springe opp og ned en trapp eller andre rare meningsløse filmsnutter så fungerer det jo, men det blir støy og svært lite meningsfylt. Skal forbruker få tiltro til en merkevare, stole på en nyhetskanal eller kjøpe et produkt som en konsekvens av ulike innlegg på nett, må vi kunne forvente en viss kvalitet fra avsender.

Hva jeg vil, når jeg vil, hvor jeg vil!

Hvis jeg kommer over en pose potetgull med ost og løk og spiser et flak eller to tar smaken meg tilbake til barndommen med kylling på bordet og Dan Børge Akerød på TV. Det var standard prosedyre i min barndom med lørdagskylling og Dan Børge på lørdan. Lineær TV var like naturlig som å gå på skolen. Nå er lineær TV i ferd med å bli byttet ut med Netflix og AppleTV og alle de andre aktørene. Vi vil se hva vi vil, når vi vil og hvor vi vil. I tillegg er mange aktive på sosiale medier mens de ser TV. Multitasking er ikke et fremmedord lenger. Det er kombinasjonen av kanaler og kvaliteten på informasjonen du velger å vise dine potensielle kunder som avgjør om du lykkes. Ikke nødvendigvis størrelsen på markedsbudsjettet ditt.

I 2015 tror jeg at kunnskap om kundene vil skille de beste fra de gode. Jeg tror det blir viktigere enn noen gang å ha bedre kontroll på aktivitetene, analysere kanalene nøyere og skaffe seg mest mulig innsikt om kundene. Gjør du det vil det være lettere å treffe akkurat dine kunder og ikke alle andre tilfeldige kunder.