jun 16, 2015

Veien fra Top of Mind til Friend of Mine

Hørt om Friend of Mine – markedsføring? Det kan være svaret når markedsføringen du har gjort i alle år gradvis har sluttet å virke selvom du bruker like mye – eller enda mer penger enn du har brukt tidligere.

Viktige endringer vi må tilpasse oss til
I gamledager var alt så mye bedre sies det! Når det gjelder markedsføring så var det ikke nødvendigvis bedre, men hvertfall enklere ut ifra de forutsetningene man hadde. Det var kun noen få etablerte og trygge kanaler som radio/tv, avis og flyers og dersom du skulle ha ut et budskap kjøpte du deg plass på en eller flere av disse og var sikret en viss gevinst.

Idag er det annerledes og vi lever i et mylder av nye kanaler. Verden har blitt «mindre» og mer tilgjengelig slik at konkurrentene ikke lenger bare er «Hansen på Hjørnet», men også Nilson fra Sverige, Jensen fra Danmark og kanskje Mr Smith fra USA og Mr Chang fra Kina.

Vi pepres av reklame
En gjennomsnittlig nordmann utsettes daglig for over 3.500 reklameinntrykk, noe som tilsvarer 5 nye inntrykk hvert minutt i 12 timer. Som en konsekvens har forbrukerne blitt flinkere til å skjerme seg og bedriftene må derfor tenke nytt og annerledes for å nå frem med sitt budskap i mengden.

Dr. Oetker tar eierskap til kundene sine
Tyskeren Dr. August Oetker finne opp bakepulveret på slutten av 1800-tallet og starter salg av porsjonspakker til husholdninger i 1893. Men hva kunne man bruke bakepulveret til? Man kunne jo ikke spørre Google..

Løsningen hans var å trykke små oppskrifter på pakningene og det ble fort en suksess. Etterspørselen etter nye oppskrifter økte og i 1911 ga Dr. Oetker ut en kokebok spekket med oppskrifter som inneholdt bakepulveret hans. Dette la mye av grunnlaget for suksess de har oppnådd videre fordi folk elsket at de fikk merverdi av ham når de kjøpte bakepulveret hans.

Dr. Oetker var blant de første som utøvet det som i dag kalles content marketing eller innholdsmarkedsføring. Ved å tilby merverdi rundt produktet sitt fikk han etablert stadig sterkere og større kundegrupper som ble meget trofaste. Han gjorde dem avhengige og fikk trigget kundene til å gjøre ønsket kundeadferd.

Fra godt innhold til godt forhold
Å utvikle godt innhold som tiltrekker seg følgere er et godt grunnlag for å etablere en kundeklubb. Gjennom personlig og relevant oppfølging av kundene øker man mulighetene ytterligere for økt lojalitet og salg, eksempelvis gjennom en kundeklubb.

Verdens beste selger Joe Girard, som vi tidligere har skrevet om, var helt rå på å følge opp kundene sine med personlige og relevante budskap som tilføre økt verdi for dem. Han sendte dem hilsener, tips og triks, informasjon om nyheter osv. Dette førte til at han oppnådde mersalg, gjensalg og at kundekretsen hans tipset sine omgangskretser om at Joe Girard var mannen man burde kjøpe ny bil av.

Friend of Mine
Joe Girard oppnådde det ultimate for å skille seg ut fra konkurrentene sine, han fikk kundene sine til å anse ham som en venn (Friend of Mine) som de kunne tipse sine andre venner om!