mar 16, 2017

Hva er det viktig å ha fokus på i 2017?

I 2017 fortsetter markedsførere å kjempe om synlighet på alle fronter mens de streber etter å forstå nye og gamle trender i takt med at påstander og lovnader om suksess spretter og blinker på tvers av alle kanaler. Det er vanskelig å vite hva det er viktig å ha fokus på akkurat nå.

Langsiktig arbeid
Det som tilsynelatende virker å være vanskelig å erkjenne for markedsføreren i 2017 er evnen til å tenke langsiktig. Det er svært vanskelig å skape gode resultater umiddelbart, selv om det er noe de fleste ønsker seg. Det er så klart mulig hvis en har etablert gode kanaler og bygget et publikum over tid som har tillit til deg og selskapet dit. Da kan du skape resultater ganske raskt. Men de fleste gjør lurt i å være tålmodig. Kontinuitet, kvalitetsinnhold, riktig tilnærming og et godt produkt er essensielt. Dersom du slurver med kvaliteten, forstyrrer mottaker heller enn å engasjere og i tillegg plager relasjonene dine unødvendig, vil du ikke oppnå annet en kortvarig salg etterfulgt av flukt. Forbrukerne er kravstore og utålmodige. De kan gjerne være lojale, men da skal varen leveres, være av topp kvalitet, veldig relevant, og/eller løse et problem her og nå.

Holder ikke bare å være tilstede
I 2017 er de fleste tilstede på sosiale medier og jobber så langt det lar seg gjøre med digital markedsføring. Digital markedsføring er utfordrende for alle, men kanskje spesielt for små- og mellomstore bedrifter med få ressurser til å skape engasjement og innhold. Det er heldigvis en felles forståelse blant markedsførere at man må mikse budskapet enda mer og enda oftere nå enn før. Det har også vært diskutert en del og skrevet et mylder av artikler i 2016 om relevans og kontekst. Det holder altså ikke bare å være tilstede, man må i tillegg være aktiv og engasjerende med relevant budskap til riktig målgruppe. I tillegg ha kjennskap til kundens modus på tvers av kanalene. For eksempel tenderer folk å kjede seg litt når de er på Facebook og kan derfor påvirkes på en annen måte en når de gjør et Google-søk. De fleste kjeder seg jo ikke når de søker på Google, men er derimot svært opptatt av å få svar på det de lurer på. Da må vi også tenke på hvilket budskap vi skal servere når mottaker er i ulikt modus.

Her er noen aktiviteter det kan være smart å gjøre i 2017:
– Målrettet annonsering på Facebook og Instagram
– Gode landingssider med tilhørende AdWords-annonser
– Nyhetsbrev med relevant innhold til rett mottager
– Lage godt innhold til egen fagblogg ved å ta eierskap til faget
– Bygge trofast og relevant publikum på ulike sosiale medier

Ikke gjør alt på en gang
Ikke tenk at du bør gjøre alt med en gang og la deg friste av enkle løsninger som lover suksess på dagen. Bruk litt tid og skaff deg nyttig informasjon fra ansatte, kundene og interessenter. Bygg sten for sten. Tålmodighet, aktiv tilstedeværelse i de rette kanalene og moderne digital kundepleie som viser kundene dine at du bryr deg om dem og ønsker å beholde dem er smart. Klarer du å ha fokus på det kommer du langt i 2017.