17. oktober 2013
Magnus Kristiansen

5 nye trender du bør kjenne til

Det er ingen tvil om at vi som jobber med markedsføring er inne i en spennende periode. Vi angripes av nye trender ofte og det gjelder og følge med i timen. For det er slik at dersom vi sover i timen vil vi gå glipp av den moderne forbrukeren. Vi må vite hvem den moderne forbrukeren er, hvor hun liker å få informasjon servert og når hun vil ha den servert.

Det er ikke lenger slik at det å ha en fancy reklamespot i primetime TV-tid gir økt salg på timen. Det kreves mer i dag og forbruker har blitt kresen. Jeg vil gi deg 5 nye trender som du bør være klar over når du skal jobbe med markedsføring i 2013.

1. Vi vil kommunisere på nett
På 90-tallet var vi mest opptatt av å «surfe» på nett. Vi visste ikke helt hva vi søkte etter og ikke fant vi stort heller. Men, «surfing» på nett var inn. Da vi tok skrittet inn på 2000-tallet endret måten vi bruker internett seg. Aktører som Google og Wikipedia etablerer seg og vi begynner og stole på den informasjonen vi finner på nett. Derfor blir den store trenden på 2000-tallet og søke etter og bruke informasjon man finner på nett. Hvis vi derfra hopper til nåtiden er vi inne i en helt ny trend på nettet. Hva forventer vi i dag? Vi forventer å få svar, vi forventer dialog, vi forventer kommunikasjon med alle til en hver tid.

2. Raskere utvikling nå enn før
Den gangen Radioen ble lansert tok det hele 38 år før den nådde 50 millioner brukere. TV’en brukte 13 år og internett bare 4 år på å nå samme antall brukere. Når Facebook ble lansert brukte de 9 måneder på å nå 200 millioner brukere. I dag eksploderer trender i en forrykende fart. Vi rekker knapp agere med nye markedskampanjer før nye trender byttes ut med gamle. Det er derfor viktig at man følger med i tiden og ikke blir hengende igjen i fortiden sur og bitter.

3. Innhold på nett er viktig
Da jeg begynte å blogge i 2008 ble ikke blogging sett på som seriøst. Blogging ble forbundet med typiske rosablogger og fjortiser som fikk utløp for sine utagerende holdninger. Jeg var jo ikke helt der og slet litt med argumentasjonen for hvorfor man skulle blogge. Men jeg holdt fast ved at det å skape innhold gjør deg synlig på nett. I dag derimot er blogging blitt akseptert som en stor og viktig markedskanal. «Storytelling» og «content marketing» er i dag godt kjente begreper innen markedsføring. Det har blitt viktig å ta eierskap til faget sitt og fortelle om det. Skaper du innhold som forbruker søker etter vil du bli synlig å skape oppmerksomhet. Trenden er tydelig, flere og flere blir enten påvirket til å kjøpe eller påvirket til å la være å kjøpe via tusenvis av blogger. Den nye generasjonen stoler ikke lenger på reklame, de stoler på vennene sine og bloggene de leser.

4. Second screen service
For mange familier vil følgende påstanden være gjenkjennelig. Du sitter på kvelden med laptopen i fanget mens TV’en står på og du svarer på en sms på mobilen rett etter at du har lagt ut en statusoppdatering på Facebook med bilde av Tacofatet mens sønnen din sitter ved siden av å spiller på iPaden din. Kjenner du deg ikke igjen? Da kjenner du heller ikke forbrukeren din skikkelig. For veldig mange har det slik i dag. Man hører om barn som ser film på TV mens de tekster med mobilen og gjør lekser samtidig og får gode karakterer! Det betyr at vi er i ferd med å få en ny generasjon multitaskere som ikke alle vil forstå, men det betyr ikke at vi kan ignorere dem.

5. Mobilen er den nye datamaskinen
Mobilen har virkelig slått fotfeste som det apparatet vi bruker mest i løpet av dagen. Den er med oss 24 timer i døgnet 7 dager i uken og den er som regel ikke mer enn en halv meter unna. Vi vil heller miste lommeboka enn mobilen og vi føler oss «nakne» uten den. Det betyr kort og godt at du må tilpasse alle aktivitetene og budskapene dine til denne mobile plattformen. Nettsidene dine må være mobiltilpasset, kampanjesidene dine må være mobiltilpasset og meldingene dine på sosiale medier må være korte og engasjerende. Vi bruker mye tid på mobilen, men for mange handler det om korte intervall hvor det vi leser må være interessant og engasjerende.

 

Magnus Kristiansen

+47 936 67 936
Send mail


Trender