Årets farge 2018

Hvert år gjennomfører eksperter ved the Pantone Color Institute en rekke undersøkelser og analyser for å komme frem til hva som blir årets farge. For å klare og finne den rette fargen analyserer de ulike bransjer innen design, film, mat, mote, kunst og underholdning i tillegg til å studere reiser, materialer, sport og teknologi.




Det er en gjennomtenkt og grundig prosess siden valget påvirker produktutvikling, design og beslutninger på tvers av flere bransjer verden over.

Årets farge 2018 er PANTONE 18-3838 Ultra Violet

Les mer om begrunnelsen på Adobe Blog

Farger styrker din identitet
Når vi definerer farger i vårt design gjør vi en grundig jobb. Farger er en viktig del av våre kunders identitet og skal kommunisere riktige verdier og assosiasjoner. Farger skal alltid gjengis så korrekt som mulig med de fargeverdiene som er definert. Vel vitende om at farger kan variere fra print til digitalt, etterstreber vi alltid å gjengi korrekte farger i våre produksjoner. Farge kan påvirke tenkning, endre handlinger og fremkalle reaksjoner. De kan virke stressende eller beroligende for øynene, øke blodtrykket og øke motivasjonen. En konsekvent bruk av farger hjelper hjernen til å lettere etablere relasjoner mellom følelser og egenskaper, opplevelser, bedrifter og mennesker, men fremfor alt bidrar de til å styrke din identitet.