21. november 2018
Svend Anders Karlsen-Moum

«Årets julereklame» tok en uventet vending

Med Elton John som frontmann har reklamefilmen for John Lewis spredd juleglede til millioner. Så tok viraleffekten en uventet retning.

Varehuskjeden John Lewis sparket i gang årets julereklame-godfølelse med sin Elton John-frontede film (se og hør den nedenfor). Julestemningen skapes i alle fall her i huset når vi ser den, og videoen er sett av millioner i ulike kanaler.

Så også på Twitter, med hashtagen #EltonJohnLewis. Og hva mer naturlig for mange som deler, enn å tagge inn @johnlewis i tweeten når de omtaler filmen – enten med positivt eller negativt fortegn. Sånn som denne brukeren:

Problemet for varehuskjeden er bare at de ikke har brukernavnet @johnlewis. Det tilhører en foreleser i Virginia, USA – ettersom han heter, sjokkerende nok, John Lewis. Varehuset John Lewis har kontoen @jlandpartners. Dette medfører at professor John Lewis må leve sitt twitter-liv i utallige forespørsler om åpningstider, utsolgte varer og om det finnes flere av den nye kjolen i butikken i Glasgow. Sånn har det vært i flere år for godeste John, men det topper seg når julereklamen lanseres – og julehandelen tar av.

Sceneskiftet

Hadde det ikke vært artig om noen tok tak i denne (digitale) aktualiteten, og gjorde en «spinn» på denne i markedsføringssammenheng? Du har kanskje gjettet det, men noen gjorde altså det. Ingen ringere enn Twitter selv, og byrået The Romans, kastet seg rundt. Og jo, John Lewis (foreleseren) syntes dette var en god idé. Hele reklamefilmen er spilt inn på hans eget kontor i hans eget hus. 12 timer tok opptakene på settet. Her er resultatet for Twitter UK:

Kanskje ventet Twitter allerede på årets reklamefilm fra John Lewis, vel vitende om at professoren i Virginia uansett ville få mange henvendelser rundt dette? Han har tross alt fått over 50 000 følgere, dobbelt så mange som varehuskjedens. De mange forvekslingene har vært hovedgrunnen til at han har holdt twitter-kontoen ved like, måte vite. Det er hans egen-benyttede hashtag, #NotARetailStore, som brukes i oppfølgerfilmen.

Læring for oss andre?

Historien – både den første og den andre reklamefilmen – er god. Det mener nå i alle fall jeg. Men hva kan vi ta med oss i markedsføring- og kommunikasjonsøyemed? Ikke alle har markedsbudsjetter som John Lewis (varehuskjeden, altså) eller Twitter. Men prinsippet er enkelt å følge: Ta tak i en aktualitet, og sett ditt avtrykk på det. «Join the conversation, even if it is by accident», som Twitter selv melder i filmen.

Kunne du og din bedrift utnyttet en aktuell mediesak, trend eller happening? Har du kreativiteten og ikke minst viljen til å engasjere din merkevare på en slik måte?

Svaret på dette spørsmålet er forøvrig ikke alltid et rungende «JAAAA!». Det passet for Twitter i dette tilfellet, og det kunne kanskje fungert for noen flere – internett- og mobilselskaper, underholdningsbransjen, reiselivsbransjen, språktjenester – og John Lewis (varehuskjeden) selv, kanskje – men ikke alle!

PS! Vil du se hvordan de laget Elton John-John Lewis-reklamefilmen? Sett av et par minutter og se bakomfilmen her:

Bonusspørsmål!

Debatten har også gått etter #EltonJohnLewis-reklamen om hvem som egentlig tjener på filmen. Klarer varehuskjeden knytte den sterkt nok til sin egen merkevare, og drive folk til butikkene? Eller er dette aller mest en kjempe-PR for Elton John og hans neste turné?

Faximille: Fra John Lewis sin reklamefilm med Elton John

Svend Anders Karlsen-Moum

+47 95 99 81 81
Send mail


Annonsering Digitalt Sosiale medier Trender