29. mai 2018
Karine Strand Andresen

Hvordan rigge seg for Instagram?

Instagram er først og fremst et inspirerende og visuelt sosialt medie. I motsetning til andre sosiale plattformer er Instagram-brukerne mer lojale og den daglige bruken er mer stabil over tid. Om du har planer om å starte med Instagram som bedrift, er det noen ting du bør tenke på før du oppretter en profil.

10 tips for å lykkes

  1. Sett av tid!
    Planlegg og sett av tid, gjerne en fast dag, med fokus på hva dere skal skape på Instagram.
  2. Finn din identitet!
    Lag interne regler for visuelt uttrykk og «tone of voice». Husk at Instagram er identitetsbyggende.
  3. Vær tro mot følgerne dine!
    Lag innhold som er tro til det følgerne dine følger deg for. Ikke legg ut hva du spiste til lunsj, eller hvor du reiste på ferie, med mindre dette har med faget ditt å gjøre.
  4. Engasjer!
    Still spørsmål og engasjer følgerne. En kommentar er mer verdt enn «likes» med tanke på synlighet.
  5. Utforsk relevante emneknagger! (#hashtags)
    Bruk relevante emneknagger for å skape trafikk til dine innlegg. Skap egne emneknagger der du vil ta eierskap og skille deg ut.
  6. Kom i modus!
    Følg andre kreative profiler og hent gjerne inspirasjon fra andre steder, som for eksempel Pinterest.
  7. Tenk annerledes!
    Utfordre egne grenser og våg å være litt nerd på faget ditt.
  8. Inspirer!
    Skap visuelle bilder som viser produktet i en annen setting. Inspirer følgerne! (IKKE push salg!)
  9. Ta gode bilder!
    Et godt mobilkamera kan fungere fint om du tar bilder i riktig lys. Overskyet hvitt lys er det mest optimale.
  10. Finn en god arbeidsflyt!
    Det finnes mange gode apper og verktøy man kan benytte for å redigere bilder, tekst og filmer.

Langsiktig arbeid

Husk at det er godt innhold som skal til for å bygge en god Instagram-profil. Ikke fokuser på antall følgere! De vil komme når du skaper inspirerende og relevant innhold.


Kilder: ipsos.com

Karine Strand Andresen

+47 413 32 859
Send mail


Sosiale medier