Kapital i ny og lekker drakt

Som trofast leser av Kapital fikk jeg meg en positiv opplevelse når jeg gikk til anskaffelse av den nye utgaven nå i april. Kapital har gjort store forbedringer i presentasjonen av stoffet på papir, og det tradisjonsrike økonomiske tidsskriftet fremstår bedre utformet enn på mange år.




Det er mange grunner til at den nye drakten fremstår bedre enn på mange år og du kan få hele forklaringen i selve utgaven. Vi har satt søkelyset på hva vi synes er bra med endringene.

Solid inntrykk
Om man står i køen i den lokale matbutikken eller rusler ut i postkassa for å hente dagens post, er den nye utgaven en fryd å ta fatt på, bokstavelig talt. Omslaget har fått en tykkere og røffere papirkvalitet som gir et solid inntrykk og føles god å holde mellom hendene. Illustrasjonen av Bjørn Kjos på omslaget i sterke farger gir den nye utgaven en moderne look og matcher fonter og en ny finslipt logo.

Smarte endringer
Satsflaten er 10 mm høyere og det gir mer spillerom for bilder, fonter, tekster og annonser. Papirkvaliteten er byttet ut med en mer bestrøket kvalitet for å øke fargegjengivelse og fremheve en bedre bildekvalitet. Inside-seksjonen er trykket på en mattere papirkvalitet for å skille seksjonen fra resten av magasinet. I tillegg mener vi bestemt at den 16-siders Mercedes-Benz annonsen som etterfølger Inside-seksjonen er trykket på en nyanse tykkere kvalitet en de resterende sidene i bestrøket kvalitet. I tillegg til omslaget, valg av papir og formatet er variasjon i fontstørrelse i overskrifter, ingresser og faktabokser spennende og moderne i sin sjanger.

Modig gjort
Vi synes det er modig gjort å satse bevisst på en oppgradert trykksak for å fremme leseopplevelsen av Kapital. Det fremstår som en riktig strategi for å bevare og utvikle denne formen for leseopplevelse. Vi blir stadig mer digitaliserte, men noen leseropplevelser føles selv i 2018 bedre med en gjennomarbeidet trykksak med fokus på utforming og kvalitet, i tillegg til den redaksjonelle og journalistiske kvaliteten.