Kort om Østerås Boliger AS
Østerås Boliger AS er et felles foretak / joint venture opprettet av 3 selskaper (Solid Prosjekt AS, Choice Eiendomsmegling AS og Jømebo AS) for å utvikle et eiendomsprosjekt bestående av 18 leiligheter på Eiksveien 115 på Østerås i Bærum. Prosjektet ble først lansert høsten 2015, men man fikk ikke noe salg og prosjektet ble derfor tatt tilbake. Løsningen ble å endre litt på planløsninger og balkonger, samt å tenke nytt med markedsføringen.

Leilighetssalg gjennom gode historier
The Pitch fikk oppdraget med å markedsføre prosjektet da det skulle legges ut for salg igjen i juni 2016. Vår plan var å fortelle mer om prosjektet gjennom artikler som vi deler på Facebook og på den måten gjøre prosjektet mer kjent og interessant enn å kun formidle kalde leilighetsfakta gjennom avisene. Den opprinnelige visuelle profilen til Østerås Park ble beholdt, men vi utviklet ny hjemmeside og etablerte en egen Facebookside for prosjektet.

I denne prosessen engasjerte vi også en tekstforfatter og la en strategi for innholdsmarkedsføring av Østerås Park. Vi ville fortelle historier om Østerås fra gamle dager som ville engasjere de som allerede bodde der og som var i målgruppen vår (50+). Vi vet at dersom de blir engasjert vil de hjelpe oss å spre innholdet vårt på Facebook. Vi fortalte også historier om fordelene ved å flytte fra hus til leilighet siden dette er en mental prosess som fort blir et hinder for mange potensielle kjøpere, samt viste frem fordelene ved de nye leilighetene som heis, vannbåren varme, innendørsparkering, vedlikeholdsfritt utemiljø osv.

Planen vår fungerte veldig bra og vi fikk 15.000 besøk på hjemmesiden ila den første måneden og kun to uker etter salgsstart var 50% av leilighetene solgt. Etter 3 måneder var 16 av 18 leiligheter solgt, noe som førte til at byggestart ble vedtatt og markedsføringen ble tonet betraktelig ned. Totalt fikk vi over 30.000 visninger på nettsidene og på Facebook fikk vi nær 400 følgere, hvor hovedsaklig alle var i målgruppen (fra Bærum/Oslo og over 50 år) noe som er et resultat av innholdet vi har laget som har pirret nysgjerrigheten til veldig mange.

Det mest engasjerende innlegget vårt på Facebook var også ment for å provosere, nemlig «Det er ingen skam å bli eldre«. Det mest leste innlegget på hjemmesiden er «Å flytte fra hus til leilighet«.