Pitch: Kampanje

Suksess med stilrent og tydelig grafisk design

Østfold kollektivtrafikk ble etablert 1. juni 2002 og har et samlet ansvar for produktutvikling, ruteplanlegging, kjøp av transporttjenester, overordnet markedsføring og informasjon om kollektivtilbudet i Østfold. Østfold kollektivtrafikk ønsket å øke antall nedlastninger og betalinger med sin mobilapp og utfordret oss på å utvikle en effektiv kampanje.

I forbindelse med Sarpsborg sitt 1000 års-jubileum ønsket de å gjennomførte en salgskampanje hvor man kunne reise med bussen for en tier dersom man betalte billetten med appen. Formålet var å nå ut til nye personer som ikke hadde erfaring med kollektivtilbudet eller som ikke brukte appen.

Vi ønsket at publikum skulle oppfatte budskapet tydelig uten å måtte lese teksten. Det var ekstra viktig at annonsene fungerte optimalt på mobil, da kampanjen skulle gjennomføres i stor grad i sosiale medier. Annonsene på Facebook ble styrt direkte til Appstore og Google play slik at man hadde mulighet til å laste ned appen direkte. Billettsalget ble omtrent dobbelt så høyt som samme periode året før og over 2500 nye personer lastet ned appen i kampanjeperioden.