27. mai 2019
Svend Anders Karlsen-Moum

Rett i hjertet med ett ord

Med ett enkelt ord på plakaten klarer den lokale elektrobutikken Martinsen & Sønn å treffe potensielle kunder rett i hjertet. Det treffer også midt i diskusjoner om sentrumshandelens fremtid og behovet for sterkere kundeservice i norske butikker.

Se for deg følgende samtale på bakrommet i elektrobutikken Martinsen & Sønn i Fredrikstad sentrum, en dag før påske:
-Hva skal vi skrive på reklameplakaten for den nye TV’en vi har på tilbud ‘a, guttær?
-Tja, hva er det kundene vil ha ‘a?
-Døm vil jo ha svære tv’er, da!
-Ja, men da skriver vi svær TV på tilbud.

Så enkelt og likevel så genialt, ble gatebukken utenfor butikken til Terje, Patrik, Nicklas og resten av gjengen på Martinsen & Sønn (heretter M&S) laget. I alle fall er jeg ganske sikker på at det var omtrent sånn. De trengte ikke oss i reklamebyrået til det, og jeg har ingen problemer med å skryte av dem likevel. For det M&S kan aller best, er god kundeservice og det å kjenne kundene sine.

Midt oppe i diskusjoner om sentrumshandelens fremtid, konkursbølge blant norske butikkjeder og behovet for å igjen løfte fokus på god service for kunden, traff reklameplakaten meg midt i hjertet da jeg gjorde unna innkjøpene til årets påskeegg.

Å lese «svær TV» som hovedargument på en reklameplakat er ikke bare koselig. Med det ordet, som du selvfølgelig må uttale med skikkelig Fredrikstad-trøkk, kan M&S bevisst eller ubevisst huke av for å underbygge tre viktige markedsføringstrekk:

Kjenne kunden, forstå målgruppen

    1. – M&S vet at mange kunder er opptatt av en ting, at tv’en skal være svær. Blås i 4K, ekstra HDMI-innganger, optimalisering mot fremtidige duppedingser – TV’en skal være svær!

Snakk så kunden forstår deg

    1. – som en fortsettelse av forrige punkt, handler det om å formidle ord og uttrykk som kunden faktisk oppfatter, forstår og tror på. Så enkelt kan «svær TV» formidle et superenkelt svar på kundens behov.

Skill deg ut i mengden

    – der de store kjedene selvfølgelig også forsøker å fortelle at de har flotte TV’er, men likevel på en annen måte, kan M&S være unike. Lokale, patriotiske, ekte og uformelle. Selv om ordet svær jo gir en lovnad om størrelse, er det hverken på en brautende eller overdrevet måte. De som trenger å få noen flere detaljer avklart før de kjøper TV’en, får det selvsagt når de går inn i butikken.

Faktisk kan listen enkelt forlenges med ytterligere gode effekter i markedsføringens verden: Vær ærlig, vær tydelig, vær original, tenk over kontekst og kulturen du opererer i – for å nevne noe.

Og ikke minst: vær tro mot det du faktisk står for som merkevare. Budskapet fra nevnte plakat blir her forsterket og mer troverdig fordi det kommer fra nettopp guttane på Martinsen & Sønn. Det er sånn døm prekær der! I etterkant av min plakat-opplevelse har jeg sjekket hva bedriften har definert som sin visjon, og tror du jammen ikke plakaten passer med den også: tilby god service, konkurransedyktige priser og en hyggelig handleopplevelse. Hvor treffende er ikke den visjonen oppsummert i en plakat som sier «svær TV til 9999,-«?

Flere butikkjeder i Norge har gått konkurs eller vært gjennom tøffe tider nylig. Pm, Tilbords, Soundgarden, Enklere Liv og internasjonale Toys «R» Us for å nevne noen. Flere har siden tatt til orde for at manglende fokus på kunden og fravær av service straffer seg. Priskrig er ikke alltid svaret på hvordan vinne kunden. Dette står ikke langt unna diskusjonen om sentrumshandelen både i Fredrikstad og ellers vil overleve den stadige økende konkurransen fra netthandelen. M&S, som flere andre med dem, stepper opp når kampen blir tøff. De må rett og slett spille bedre istedet for å skylde på dommer’n.

Markedsføring, og den nevnte reklameplakaten isolert sett er selvfølgelig ikke hele fasiten på hvordan lykkes med butikkdrift. Men uansett hva du driver business av, må du ikke glemme å fortelle om det. Jungeltelegrafen, avisannonsene eller Facebook-siden kan alle være gode kanaler, og hva du sier og hvordan du gjør det har en betydning. Lykke til på veien videre, Martinsen & Sønn!

OBS! The Pitch er ikke reklamebyrå for Martinsen & Sønn Elektro. Vi ble bare så inspirert da vi så skiltet at vi ville skryte litt av en annen familiebedrift i byen! Innlegget er også publisert som leserinnlegg i Fredriksstad Blad.