4. juni 2013
Magnus Kristiansen

Skap engasjerende og nyttig innhold på Facebook

Facebook er uten tvil den sosiale kanalen som har flest brukere og det største publikumet fra de yngste ungdommene til de eldste pensjonistene. Alle følger med på familien sin, bekjente, arbeidskollegaer, naboer og ekskjærester. Facebook har blitt en del av livet til mange på godt og vondt og vi bruker mer tid på Facebook nå enn noen gang. Men ikke alle er like flinke til å skape interessant og engasjerende innhold hverken privat eller for firma de representerer.


På The Pitch snakker vi ofte om «sosiale medier intelligens». Med det mener vi at det finnes et eget språk og en egen kommunikasjonsform for alle sosiale medier. Facebook har sitt språk og sin kommunikasjonsform som er ulik fra f. eks. Twitter. Det har det siste året vært ivrig diskutert på nett hva man er lei av på Facebook. Vi tar bilde av maten før vi spiser den, vi sier at vi er stolt av partneren vår på Facebook før vi sier det til henne og vi skaper alle en mer eller mindre sminket versjon av våre liv om vi innrømmer det eller ikke. Men hva er vi egentlig ute etter når vi er på Facebook?

Innhold som passer meg
Personlig er jeg ute etter små og store nyheter som kan engasjere meg eller vekke min interesse. Jeg liker mye rart på Facebook, men bare de tingene jeg er interessert i. Som fotball, film, sosiale medier, bøker og spill. På den måten får jeg flere innlegg fra det som virkelig interesserer meg og reklame på Facebook fra de som engasjerer meg. Jeg får selvfølgelig tilbud på Tottenham drakt og ikke Liverpool drakt siden jeg er Tottenham supporter og liker Tottenham på Facebook. Men, det krever også at de jeg liker gir meg et verdifullt innhold. Innhold som ikke alle andre får, innhold som passer meg. Dersom jeg ser en annonse eller et innlegg som ikke interesserer meg klikker jeg det bort, skjuler det og gir Facebook beskjed om at jeg ikke liker dette. På den måten forteller jeg Facebook hva jeg ikke ønsker å se mer av. Så er jeg samtidig bevisst på å like og kommentere det som engasjerer meg slik at Facebook viser meg mer av det. Derfor er det ekstremt viktig at du kjenner dine likere på Facebook og skaper innhold som engasjerer dem.

Vi vil bli engasjert
Det er helt klart en «se og hør» effekt som trigger oss til å klikke innom Facebook, men det er også mye annet som påvirker oss når denne effekten forsvinner i skuffelsen over alle matbilder og udugelige sitater. Vi klikker rundt og leter etter noe som kan engasjere oss, noe nytt og spennende. Man søker ikke etter noe spesielt slik man gjør på Google, men surfer rundt på leting i nyhetsfeeden blant statusoppdateringer fra venner. Derfor mener jeg det er svært viktig at du engasjerer ditt publikum på Facebook. Har du tatt steget ut på Facebook med ditt firma så har du et ansvar for å engasjere ditt publikum dersom du vil se resultater.

 

Magnus Kristiansen

+47 936 67 936
Send mail


Facebook Sosiale medier