13. desember 2013
Vegard Simensen

Webdesign trender 2014

Å spå fremtiden har aldri vært noen enkel sak, det samme kan sies om å spå trender innenfor webdesign. Hvert år har sine nyvinninger og innovasjoner, og sakte men sikkert endres både måten man designer og benytter websider seg over tid. Hvilke trender utviklet seg i året som gikk og hva blir trendene for 2014?

DESIGN

2013 var året hvor tynne rene linjer og ”flatt” design ble fremtredende. Apples lansering av IOS 7, Google´s Gmail, Facebook og Windows 8 er alle eksempler på ”flatt” design og også en direkte medvirkende årsak til at mange webdesignere ble inspirert av dette designet. Vi vil garantert se mye av dette langt inn i 2014 også. Med ”flatt” design menes ingen store 3D- og skyggeeffekter, gradienter holdes til et minimum og det meste av unødvendig grafikk ”strippes” ned til det mest nødvendige. Man kan sammenlikne et ”flatt” design med et enkelt og minimalistisk uttrykk hvor innholdet er i fokus.

STANDARDER

HTML5 og CSS3 har for lengst gjort sitt inntog blant utviklere, men fortsatt er det en vei å gå før majoriteten av sidene som blir utviklet er basert på disse to språkene. 2013 var et stort steg i riktig retning med tanke på antall sider som ble utviklet med HTML5 og CSS3, og forhåpentligvis er 2014 året hvor vi får se en eksplosjon av slike sider. Nå som gapet mellom ulike nettlesere (heldigvis!) endelig begynner å bli mindre, vil vi samtidig kunne få den samme brukeropplevelsen uavhengig av nettlesere.

MOBILTILPASNINGER

Responsive sider har jeg skrevet om tidligere og er nå ingen nyhet lenger, men at dette fortsatt vil benyttes i 2014 er hevet over all tvil. Det er vel ingen som designer websider i dag som ikke har lesbarhet for håndholdte enheter i tankene når man utvikler.

”ONE-PAGERE”

Det vil bli eksperimentert mer med ”enside”-sider, det vil si nettsider hvor man ikke klikker seg til en ny side, men hele brukeropplevelsen er designet for å scrolle seg vertikalt (eller horisontalt) uten å måtte klikke på noe for å lese mer. For større firmaer og selskaper med mye innhold vil nok dette foreløpig ikke være hensiktsmessig, men for mindre selskaper og firmaer vil vi se mye mer av slike sider i 2014.

RETINA OG SKJERMOPPLØSNING

Samtidig med at den teknologiske utviklingen blant skjermer øker, ser man også at prisene synker tilsvarende og blir mer tilgjengelig blant folk flest. I tillegg har Apples retinaskjermer på iPad, iPhone og MacBook ført til at man må ta i bruk bilder med større oppløsning enn tidligere. Eldre standarder for tekst blir rett og slett mindre lesbare ved høyere oppløsning og man vil måtte kompensere for dette ved å øke både skrift- og bildestørrelse.

BAKGRUNNER

Store bakgrunner er helt klart en trend for tiden og i 2014 vil vi mest sannsynlig også se mye mer til videobakgrunner. Dagens nye nettlesere kan spille av videoer sømløst i bakgrunnen og nedlastningstid og ressursbruk er lenger ikke noe spørsmål.

Hva tror du blir trendene innen webdesign i 2014?

Hilsen webspåmann Vegard

 

 

Vegard Simensen

+47 913 11 528
Send mail


Webdesign