Forberedelser
Ting som må på blokka! Hvem er målgruppen? Hva appellerer til målgruppen vår? Hvordan lage innhold som på best mulig måte treffer OG skiller seg ut i feeden.
Vi skal se litt nærmere på de faktorene vi vet er viktig for å kunne oppnå best mulig resultater i en betalt kampanje på Meta. Det er ofte små enkle grep som kan gjøres for å løfte hele kampanjen flere hakk. Men det kreves litt ekstra forarbeid før man trykker «play».
Det grafiske utrykket
Her bør du legge inn litt ekstra tid og krefter. Hvordan kan du lage engasjerende og visuelt tiltalende innhold? Bilder og videoer som skiller seg ut, vil tiltrekke seg mer oppmerksomhet i nyhetsfeeden. Bruk tekst som tydelig formidler verdien av produktet, tjenesten eller det du ønsker å formidle.
Vær tro mot profilhåndboken og du vil også bygge kjennskap og branding av merkevaren din. Ved å bruke bedriftens profil/farger/fonter/logo, vil det være enklere for de som ser annonsene å kjenne igjen bedriften din neste gang de ser innhold fra dere. Du vil i tillegg til å bygge synlighet også bygge kjennskap!
Sett deg inn i målgruppen din! Hva skal til for at akkurat de trigges og utfører den handlingen du har satt som mål for kampanjen. Husk at kvalitetsinnhold bidrar til å forbedre den totale ytelsen til kampanjene dine og gode resultater kan føre til lavere annonsekostnader og høyere avkastning.
Mangler du en god bildebank? Du er ikke alene! Utrolig mange bedrifter har lite eller ingen egne bilder de kan bruke i markedsføringen. Det er mulig å bruke stock-bilder, men vær kritisk og finn noe som faktisk passer til deres profil.
Last ned Canva! Du vil ikke angre. Her kan du eller den i bedriften din som har best kontakt med den visuelle siden sin, på en enkel måte lage gode grafiske annonser!
Formatene
Kjør alle formater! Vi trigges av ulike ting, så ta deg tid til å lage både karusell, stillbilder og video. Husk at det ikke trenger å være avanserte videoer, men det kan være enkle animasjoner du lager i Canva. Det som er viktig kunne vise budskapet ditt på en annen måte enn hva et stillbilde gjør. Du vil da gi algoritmen til Facebook mer å spille på, som igjen kan resultere i bedre resultater.
Ikke glem Story! Har du betalingsversjonen av Canva, kan du enkelt gjøre om designet ditt så det passer inn på alle flater. Husk at på story har du ikke de tekstmulighetene du har i feed, så la det komme tydelig frem i selve bildet hva du ønsker å formidle eller hvorfor man bør klikke seg videre eller utføre en spesiell handling.
Copy
Her er det også lurt å bruke litt tid! Selv om det grafiske er det viktigste, så legg litt ekstra jobb i teksten også. Relevant, konkret og vennlig er stikkord du kan ta med deg. Og! Lag ulike versjoner av teksten din. Om mulig har du 3-4 versjoner av både overskrift, beskrivelse og hovedteksten. Igjen, for at Facebook skal ha mer velge i. Her kan du få litt hjelp av Chat GPT om ønskelig. Lag èn versjon selv og be om å få noen varianter av denne. Husk å gå igjennom all tekst slik at det er i tråd med både budskap og profil.
Targeting
Kjør så bredt du kan! Ofte er man «låst» til et område og en spesifikk aldersgruppe – men ikke rot deg inn i interesser eller adferd (med mindre du har veldig gode grunner til det). Stol heller på algoritmen til Facebook. Den jobber hardt for å forstå brukeradferd og for å identifisere målgrupper som mest sannsynlig kommer til å reagere positivt på annonsene dine. Dette kan føre til mer effektiv målretting og bedre resultater.
Om mulig, la annonsene få litt tid på seg, de trenger en viss innlæringstid for å etter hvert gå inn i en mer stabil fase og prestere bedre.
Læringsfasen
Husk at i starten av en ny kampanje, eller hvis du gjør visse endringer i en eksisterende kampanje, går kampanjen igjennom en læringsfase. Man ønsker helst at kampanjen skal ut av denne læringsfasen (da presterer den best). Så husk å tenke deg om to ganger før du gjør endringer i en eksisterende kampanje.
I begynnelsen samles det inn data om hvordan målgruppen reagerer på annonsene dine. Dette inkluderer brukeradferd, klikk, konverteringer og andre relevante målinger. Basert på denne informasjonen tilpasser Meta gradvis annonsene dine for å forstå hva som fungerer best for å oppnå kampanjemålene dine.
Vanligvis trenger man 50 konverteringer innen en periode på 7 dager for å komme ut av læringsfasen. En trafikk- eller en brandingkampanje kommer da fortere ut av læringsfasen enn f.eks. en kampanje som optimaliserer mot salg. Det er enklere å få 50 klikk inn på nettsiden, enn å oppnå 50 salg i en nettbutikk. Hvis man kjører kampanjer med salg som mål, og ser at man ikke kommer ut av læringsfasen, kan det være en idè å gå litt opp i trakten og heller optimalisere mot eksempelvis «add to cart» (som er steget før et eventuelt kjøp).
Plasseringer
Bruk advantage+! Det vil si at du åpner opp for at annonsene dine kan vises på alle mulige plasseringer. Meta distribuer budsjettet ditt effektivt der det er størst sannsynlighet for at de presterer best. Du vil ikke bruke penger på de plasseringene som ikke gir deg resultater. Men dette er opp til algoritmen å finne ut av.
Budsjett
Det er viktig å gi kampanjen et realistisk budsjett. Her spiller størrelse på målgruppe, og hva man optimaliserer mot, en viktig rolle. Har man kjørt en del kampanjer før og sitter med historikk rundt resultater/priser for den spesifikke merkevaren, er det enklere å regne ut hva man bør ha i budsjett, eller hva man kan oppnå med et spesifikt budsjett.
Landingssiden
Hva venter i andre enden? Husk at man må leve opp til det man frister med i selve annonsen. Det skal være en rød tråd når man lander på nettsiden, vi er kresne på hva vi gidder å bruke tiden vår på. Vær konkret, kom til poenget og ikke la den besøkende måtte lete. Da vil du i større grad unngå at folk «bouncer» ut og får en negativ opplevelse.
Gjør Meta happy!
Content, content & content! Lag godt og verdifullt innhold! Legg opp til ulike variasjoner av både det grafiske, formater og tekster.
Vi trigges av ulike innganger og det er derfor viktig at vi tar oss tiden til å lage de ulike variasjonene. Meta`s algoritmer favoriserer innhold som genererer engasjement, så prøv å sett deg inn i hva som skal til for at akkurat din målgruppe skal velge å engasjere seg. Engasjement måles her i alle handlinger som gjøres opp mot posten din. Oppnår du høy kvalitet og relevans med annonsene dine kan det føre til bedre rangering og større synlighet i brukernes nyhetsfeed.
Til syvende å sist handler det om å lage godt og relevant innhold og legge til rette så Meta får mest mulig å jobbe med opp mot målgruppen. DU må også slippe tøylene litt og stole på at algoritmene vet hva de driver med. Gi kampanjen tid til å prestere. Ikke fall for fristelsen med å gå inn å gjøre masse endringer etter bare noen få dager.
Følg «best practice» og du vil kunne merke det på dine resultater.