27. januar 2023
Helene Christophersen

Skiller du deg ut i mengden?

Nytt år, nye muligheter og tid for selvransakelse. Er din bedrift synlig, eller en godt bevart hemmelighet?

Vi får stadig spørsmål hvordan man kan bli mer synlig og det gjelder alle, inkludert oss; skomakerens barn. Til vårt forsvar bruker vi all vår tid på å gjøre dere mer synlige, og har derfor satt sammen en liten smørbrødliste:

Vis deg fra din beste nettside – Den mest effektive måten å skaffe seg synlighet er å sørge for at nettsiden din vises når kundene søker etter svar på et problem eller spørsmål. Dette får du gjennom å optimalisere nettsiden på riktig måte; godt innhold, lett å lese, beskrivende bilder, laster raskt og er optimalisert for mobil. For mange er en enkel nettside nok for å dekke behovet, mens for andre er skreddersydde løsninger helt avgjørende.

Digital markedsføring – Send trafikk rett til nettsiden gjennom målrettet digitale kampanjer og annonser. Det er i tøffere tider enda viktigere å skille seg ut i mengden; være tydelig når dere kommuniserer verdier og budskap, og ikke minst gjøre det på en kreativ måte som treffer målgruppen.

Vær aktiv i sosiale medier – Vi vet det er tidkrevende, men det er en rimelig investering og vel verdt tiden. De ulike sosiale plattformene vokser og utvikler nyttige verktøy og løsninger som blir stadig mer tilpasset salg og markedsføring. I følge Ipsos vil brukerstatistikken for 18år + i Norge se slik ut for 2023:

  • Snapchat 52%
  • Instagram 45%
  • Facebook 69%
  • Tik Tok 18% og raskest voksende sosiale plattformen
  • YouTube 30%

Husk at bedriftens profiler er på lik linje med nettside; bedriftens ansikt utad. Det er derfor viktig med en visuell identitet, beskrivelse av bedriften, lett tilgjengelig kontaktinfo og link til nettsiden. Gjør det enkelt for kunder og andre å finne den informasjonen de ønsker.

Utvid ditt digitale nettverk – Når profilen er på plass, er det «bare» å lage innhold og begynne å kommunisere. Lag en plan for hvilket budskap du ønsker å formidle, hvem som er målgruppen og hvor ofte det skal legges ut. Her er alt bedre enn ingen ting. Vel så viktig som å produsere innlegg, er å bygge relasjoner, digitale relasjoner. Engasjer deg i de som følger deg, samarbeidspartnere eller andre gjennom å like innlegg, kommentere, eller dele relevante saker. Et tips når man lager innlegg er å tagge aktuelle personer eller bedrifter for masse ekstra organisk synlighet. 

Synlig profilering – Man glemmer ofte i dagens digitale verden at trykt profilering kan også gi god synlighet. Som for eksempel om man har bedriftsreklame på bilen er det ganske effektivt. 

Jungeltelegrafen – Sist, men ikke minst er det en stor verdi i å være synlige ambassadører for bedriften. Delta på nettverks aktiviteter og fremsnakk produkter og tjenester i alle sammenhenger. 

Sannheten er at det er ingen fasit på hvordan man får mest synlighet og hvilke kanaler som fungerer best. Det handler om å begynne i det små og få noe ut, deretter teste, lære og vokse over tid. Det er mest sannsynlig raskere og billigere å komme i gang enn du tror.

Lykke til!