Pitch: Merkevarebygging, content marketing og salgskampanje

Slik hjalp vi Sjøhagen Brygge bli en salgssuksess

Sjøhagen Brygge er et nytt boligområde på Kambo der det i årene som kommer skal bygges hundrevis av boliger. De som flytter inn får kombinasjonen av å bo rett ved sjøkanten ved Oslofjorden og kun fem minutters gange til toget.

The Pitch fikk på oppdrag fra, og i tett samarbeide med AD og konseptutvikler Trygve Lydersen oppgaven med å bygge kjennskap og merkevare for Sjøhagen Brygge. Etablere prosjektet som et sted å bo, men også mobilisere markedet inn mot salgsstart av første byggetrinn. Og for en suksess det skulle bli da Meglergaarden åpnet salget søndag 12. mai!

For da første kjøper ble sluppet inn for å ferdiggjøre kjøpet, hadde syv kjøpere overnattet på stedet i over to døgn. Den siste natta hadde antallet passert 20. Og to timer etter salgsstart var 43 boliger solgt.

Dokumentert suksess I: Da salget startet hadde Sjøhagen Brygge passert 1000 registrerte interesserte kjøpere. Disse ble registrert gjennom hjemmesiden og Facebook-annonser.

Dokumentert suksess II: Over 50 boliger og 250 millioner i salgsverdi etter to dagers oppsummering og oppfølging.

Hvordan klarte vi å skape en slik suksess, sammen med gode samarbeidspartnere i Meglergaarden, eierne, eksterne partnere og ikke minst et godt produkt? Erfaringene våre er mange, og noen av dem går vi gjennom her:

En god strategi for merkevaren

Å etablere et boligprosjekt av en slik størrelse har mange av de samme utfordringene som å bygge opp en merkevare forøvrig: Hvordan stå ut fra mengden, få frem egenskaper, stil og fordeler man både vil vise frem selv og vet at målgruppen gjenkjenner?

Nærheten til sjø og natur, sammen med togstasjonen rett i nærheten, gjorde at det maritime fikk spille inn da vi utviklet profilen for Sjøhagen Brygge. Dette fikk videre spille seg ut i prospekt, på hjemmeside, i annonser og innholdsmarkedsføring. For ikke å snakke om den flotte utsikten som sto i fokus da vi også bidro til å innrede og profilere visningssenteret som nå finnes på tomten der boligene skal føres opp.

Ta en prat med Kjell Arne om markedsføring av ditt neste eiendomsprosjekt? Send epost til kjell.arne@thepitch.no

Vi utnyttet en rekke av våre ressurser i byrået gjennom arbeidet: Strategisk har vi bidratt både til medie- og markedsplan, designerne våre har utviklet nettside og digitalt innhold så vel som bidrag til prospektet der Trygve Lydersen har stått i førersetet. Og vår produksjonsavdeling Inpublish har levert på løpende bånd til visningssenteret: produsert og montert alt av eksponeringsmateriell, dekor, skilt , plakater, bannere til visningssenteret og uteområde.

Gode samarbeid er viktig

Innholdsproduksjon, betalt søk, Facebook-annonsering og mye mer – alt er tatt hånd for kunden. Vi har tidligere vært klare på at vi ikke skal forsøke å være best på alt selv. I et så krevende prosjekt som dette, er det alltid noe som faller utenfor vår kjernekompetanse. Derfor er det på sin plass å ære den som æres bør:

Meglergaarden – kundens valg av megler på slike oppdrag er vesentlig. Vårt samarbeid med Meglergaarden har vært solid, og det er alltid betryggende med sterke samarbeidspartnere som ikke minst kjenner markedet godt.

Hensikt – betalt søk og programmatisk annonsering er spesialfelt som vår alliansepartner Hensikt håndterer effektivt og med gode verktøy.

Presserommet – prospektet er alltid viktig for førsteinntrykk og trygghet for kunden. Med spesiallagde for- og baksider fikk prospektet sitt unike preg, i tråd med profilen som ble utviklet.

Mediene – god dialog og kunnskap om mediene, i særdeleshet Facebook, Amedia og Schibsted, sikret sterk og riktig synlighet for Sjøhagen Brygge. Undertegnede hadde selv ansvaret for utvikling, sammensetning og oppfølging av medieplanen.

Inpublish – fordelen med å ha produksjonsavdeling i eget hus, er både korte avstander, rask action når det kreves og god forståelse for hvilke løsninger som kreves og lønner seg for kunden. Inpbulish har løst alt fra dekor av visningssenteret, bannere, gatebukker, plakater og annet markedsmateriell.

I tillegg har prosjektet selvsagt dyktige arkitekter, samt leverandører av 3D-tegninger og fysisk modell, digital boligvelger og en solid entrepenør i bunnen.

Vi i The Pitch takker for tilliten og gratulerer Sjøhagen Brygge med en fantastisk start – og gleder oss til å se feltet forøvrig vokse frem i årene som kommer!