De to første filmene Lange Flate Ballær fra 2006 og Lange Flate Ballær 2 fra 2008 viste seg å bli en publikumssuksess med besøkstall på lik linje med de store filmene. Etter 14 år kom den etterspurte 3’ern i filmrekken.
Pitchen
Da filmregissør Harald Zwart og produsent Veslemøy Ruud Zwart kom til oss i mai 2021 var ønsket deres å gjenta suksessen til de to første filmene. Hovedmålet med oppdraget var å skape engasjement og synlighet for filmen Lange Flate Ballær 3 slik at det skulle «koke rundt premieren» våren 2022.
Nettside som go-to place
Ettersom de to første filmene gikk på kino før sosiale medier fantes måtte vi starte på bar bakke med å bygge publikum i sosiale medier. Vi utviklet nettsiden langeflateballer.no som skulle fungere som et go-to place for fans, sponsorer, kino og presse.
Her skapte vi et Lange Flate univers med innhold, memes, teasere, filmklipp, historie, kino- og pressemateriell, salg av merch og fun facts rundt filmene.
Organisk og betalt markedsføring
I perioden fra juni 2021 til april 2022 arbeidet vi med organisk innholdsproduksjon, kampanjer, konkurranser og betalt annonsering i sosiale medier som Instagram, Facebook, Snapchat, YouTube og TikTok.
Vi opplevde at filmene hadde et varmt publikum som lot seg begeistre og engasjere. Bare på TikTok hadde hashtaggen #langeflateballær over 13,5 millioner visninger og den yngste målgruppen som ikke er vokst opp med de første filmene fikk varme opp med herlig norsk humor fra 1’ern og 2’ern frem til Lange Flate Ballær 3 kom på kino 1. april 2022.
Opp mot premieren koordinerte vi i tillegg til den digitale markedsføringen alt materiell og kampanjer i alle andre flater, fra utendørsreklame, digitale skjermer, magasiner, Schibsted, kino, kollektiv og eventer.
BESTE åpningshelgen for norsk filmpremiere i 2022
Premierehelgen ble den BESTE åpningshelgen for norsk filmpremiere i 2022 og etter bare tre uker bikket filmen over 100.000 kinobesøk!
Lange Flate Ballær 3 ble påmeldt til over 90 filmfestivaler på internasjonalt nivå og har allerede stukket av med prisen Best Comedy under en rekke filmfestivaler som Benelux International Film Festival, Grand New York Film Awards, LA Independent Film Channel Festival, Masters of Cinema, Best Comedy – Feature under Europe Film Festival, Hong Kong Indie Festival, Best feature of the year under Paris Art and Movie Awards, PAMA, samt flere mindre priser.
«Vi intervjuet en rekke kjente og mindre kjente byråer før vi valgte å gi oppdraget til The Pitch. De hadde en helt klar, men fleksibel markedsføringsplan og var veldig nerdete på all digital markedsføring. De hadde fantastiske idéer, morsomme originale vinklinger og var store fans av prosjektet. En gruppe veldig jordnære mennesker helt frie for pretensiøs posering som ofte overskygger ekte kreativitet i vår bransje.
Samarbeidet fra start til slutt har vært stimulerende, fleksibelt og veldig suksessfylt. The Pitch er raske på tilbakemeldinger og flinke til å kaste seg rundt når det er behov. The Pitch er et sted hvor ingen idéer blir forkastet før det er nøye vurdert. Og selv om man ikke er kreativ selv får man aldri følelsen av at man ikke blir hørt.»
Vi kan 100% anbefale andre å bruke The Pitch. Tusen takk for samarbeidet!
— Harald Zwart, regissør