Posisjoner deg for fremtiden
Mens andre kanskje kutter kostnader, kan du jobbe for å styrke din posisjon i markedet. Når økonomien bedrer seg, vil du allerede være i en sterkere posisjon. Å opprettholde eller øke markedsføringen i vanskelige tider bør derfor være en strategisk tilnærming.
Forbli relevante
Forbrukernes adferd endrer seg, men ved å opprettholde markedsføringen sikrer du at ditt merke forblir synlig i tankene til forbrukerne, noe som er mye mer lønnsomt enn å måtte bygge relevans på nytt. Fordelen er også mer kostnadseffektiv synlighet. Når bedrifter redusere annonsebudsjettene sine, fører det til mindre konkurranse på Meta-plattformen, noe som igjen kan gi deg mer eksponering til en lavere kostnad per klikk eller visning.
Vis troverdighet
Ved å fortsette å markedsføre viser du at din virksomhet er stabil og pålitelig, selv i utfordrende tider. Dette kan bidra til å bygge tillit hos eksisterende kunder og oppmuntre til lojalitet. Kunder velger som oftes de merkene de har positive assosiasjoner til.
Les også: Skiller du deg ut i mengden?
Få et konkurransefortrinn
Ved å utnytte konkurrentenes inaktivitet gir det en mulighet for de som opprettholder eller øker markedsføringen sin til å fange oppmerksomheten til mulige nye kunder som ikke blir nådd av konkurrentene. Tøffe tider kan føre til endringer i forbrukernes behov, og gjennom markedsføring kan du tilpasse produktene eller tjenestene dine for å nå en ny kundegruppe.
Markedsføring er en investering, ikke bare en kostnad. Selv om det kan virke fristende å kutte markedsføringsbudsjettet i tøffe tider, så hold fokus og tenk langsiktig.