Når du har funnet din unikhet må du se på din visuelle identitet. Hvordan oppfattes du? Hva er etterlatt inntrykk? Har du en gjenkjennelig «rød» tråd som skiller deg fra andre?
Les også: Hvorfor trenger alle bedrifter en profilhåndbok?
Flokkmentalitet
Ta for eksempel Instagram profiler. 95% av profiler innenfor ulike nisjer er omtrent identiske. De ser på hverandre, adapterer trender og visuelle uttrykk fra de som er ledende innenfor nisjen, og det ender med at nesten alle gjør det samme. De «hermer» og går i flokk.
Tenk annerledes
Se gjerne på dyktige folk og merkevarer som lykkes med digital markedsføring. Du har masse å lære av dem. MEN, du må tenke selv! Prøve ut nye idéer og skill deg fra mengden. Din unikhet må gjennomsyres i både språk, innhold og uttrykk. Og så må du våge å stå (alene) i valgene og arbeide langsiktig. Merkevarebygging og digital synlighet er ingen quickfix. Det tar tid. Men i det lange løp er det din unikhet som gjør deg gjenkjennelig. For vi mennesker legger merke til det som er annerledes. Jepp. Vi liker bare ikke å være den som er annerledes. De fleste av oss. Ikke vi.