10. januar 2024
The Pitch

Hvorfor det er så viktig å investere i markedsføring, nettopp i tøffere tider

Innsikt viser at bedrifter som investerer i markedsføring og utnytter mulighetene i nedgangstider lykkes i større grad på lang sikt. Det forutsetter at bedriften kjenner kundene sine, har en målrettet markedsplan og relevante budskap.

Posisjoner deg for fremtiden

Mens andre kanskje kutter kostnader, kan du jobbe for å styrke din posisjon i markedet. Når økonomien bedrer seg, vil du allerede være i en sterkere posisjon. Å opprettholde eller øke markedsføringen i vanskelige tider bør derfor være en strategisk tilnærming.

Forbli relevante

Forbrukernes adferd endrer seg, men ved å opprettholde markedsføringen sikrer du at ditt merke forblir synlig i tankene til forbrukerne, noe som er mye mer lønnsomt enn å måtte bygge relevans på nytt. Fordelen er også mer kostnadseffektiv synlighet. Når bedrifter redusere annonsebudsjettene sine, fører det til mindre konkurranse på Meta-plattformen, noe som igjen kan gi deg mer eksponering til en lavere kostnad per klikk eller visning.

Vis troverdighet

Ved å fortsette å markedsføre viser du at din virksomhet er stabil og pålitelig, selv i utfordrende tider. Dette kan bidra til å bygge tillit hos eksisterende kunder og oppmuntre til lojalitet. Kunder velger som oftes de merkene de har positive assosiasjoner til.

Les også: Skiller du deg ut i mengden?

Få et konkurransefortrinn

Ved å utnytte konkurrentenes inaktivitet gir det en mulighet for de som opprettholder eller øker markedsføringen sin til å fange oppmerksomheten til mulige nye kunder som ikke blir nådd av konkurrentene. Tøffe tider kan føre til endringer i forbrukernes behov, og gjennom markedsføring kan du tilpasse produktene eller tjenestene dine for å nå en ny kundegruppe. 

Markedsføring er en investering, ikke bare en kostnad. Selv om det kan virke fristende å kutte markedsføringsbudsjettet i tøffe tider, så hold fokus og tenk langsiktig.