Gå til nettside
Det kan kjennes som et stort steg å ta – det å satse på Instagram som sentral plattform for å dyrke konseptet ditt. Se hvordan vi fra 2019 hjelper Fredrikstad sentrum med å inspirere besøkende til å ta turen.
Fredrikstad vant fortjent Statens pris for bærekraftig by- og stedsutvikling i 2017. Snart to år senere ligger man ikke på latsiden av den grunn. Sentrum av byen som «stedet å dra til» dyrkes videre, i konkurranse med andre shoppingdestinasjoner lokalt og lenger unna – men også mot netthandel.
Prinsippet som ligger til grunn er at det å ta turen ut for å shoppe, avlegge et kafébesøk eller benytte andre tjenester i sentrum av Plankebyen, innebærer noe mer enn bare å få løst behovet isolert sett. Man gjør det fordi det er sosialt, det er en opplevelse, man vil bli inspirert – eller enda noe mer. Inspirasjon og lyst blir nøkkelord i denne sammenheng.
I 2019 har forretninger og spisesteder i Fredrikstad sentrum derfor valgt å gå bort fra det tradisjonelle magasinformatet og dyrker heller den digitale tilnærmingen. Samarbeid mellom aktørene og en felles markedspott tror alle vi som er involvert at vil lønne seg!
Instagram er pekt ut som en viktig kanal for å nå viktig målgrupper. I det ligger gode bilder der nettopp de lokale aktørene får plass – på en riktig og gjennomtenkt måte. Fredrikstad sentrum har vært på Instagram over en tid også før det nye samarbeidet, men har manglet strategien bak hvordan man arbeider som bedrift på Instagram.
Utfordringen for mange bedrifter som satser på Instagram, er ofte at de ikke har bilder som kan eller passer å bruke. Da blir arbeidet fort et press som ligger som dårlig samvittighet på den som har ansvaret. Kvaliteten på innholdet som legges ut når derfor heller ikke helt opp – det hele blir en negativ spiral.
Ved å ha en forankret strategi i bunn av dette arbeidet, og faste møtepunkt for kreativt arbeid med innhold hjelper vi kunden til å holde fokus over tid. Vi lærer opp kunden til å «leve konseptet» – og arbeidet blir gøy i stedet for press og stress.
Karine og Maren hos oss i The Pitch har hjulpet til med en makeover av profilen og en start med blanke ark. Vi har jobbet ut en strategi for hvordan Fredrikstad sentrum skal tenke som merkevare i det inspirerende mediet Instagram, før vi satt sammen en redaksjon. Denne gruppen arbeider og møtes månedlig med planlegging av innhold. The Pitch bidrar i dette også med månedlige fotoshoots for å bygge en visuell bildebank.
The Pitch bidrar i tillegg til fotoshoots og arbeidsmøter, også med strategi med prosjektledelse. Alt gjennom god dialog med en engasjert og målbevisst sentrumsleder i Line Jeppesen. Vi gleder oss til fortsettelsen, og følger du ikke kontoen fra før så begynn å følg den i dag på @fredrikstad_sentrum
@fredrikstad_sentrum sin Instagram-profil før og etter opprydningen:
Vi har en rekke prosjekter vi er stolte av, se bare 100-årsjubileum Bodahl-Johansen Nettside til Synspunktet Slik hjalp vi Sjøhagen Brygge bli en salgssuksess Lekker, leken og klassisk oppgradert design Visuell identitet og nettsider for Nordens største åpne nettverk av ladestasjoner Nettside til Smart Innovation Norway Oslos urbane birøktere