27. september 2022
The Pitch

Resultatbasert markedsføring

Markedsføring i dag har mange navn, og det kan være lett forvirrende å forholde seg til alle begrepene som stadig dukker opp. Det er performance marketing, inbound marketing, digital markedsføring, content marketing, display annonsering, e-post markedsføring, sosiale medier markedsføring... og slik kan vi ramse opp. Det er en jungel av ulike markedsføringsmetoder du må forholde deg til, og faguttrykkene er til å bli blank i øynene av.

Keep it simple

Vi liker å snakke et språk som kundene våre forstår, og i et møte med oss vil du få hjelp uten å måtte forholde deg til alle disse begrepene. Vi er først og fremst opptatt av å kartlegge dine behov og mål og så gi deg råd om den type markedsføring som gir deg resultater. La oss snakke litt om resultatbasert markedsføring!

Hva er ditt hovedmål?

Ønsker du en enkeltstående kampanje som skal dekke et behov for en tidsbestemt periode eller ønsker du å bygge merkevare og synlighet over tid? Ditt hovedmål for markedsføringen gir oss innsikt i hvilken type kampanjemålsetning du har behov for. Vi vil sammen med deg sette en kampanjestrategi for hvordan vi skal oppnå ønskede resultater.

Hvem ønsker du å nå?

Men før strategien legges må vi avdekke hvem du ønsker å nå. Dette igjen vil påvirke hvordan det kreative annonsemateriellet vil utformes og hvordan man vinkler budskap med riktig stil og tone. Vi må bli kjent med deg og din målgruppe for å forstå hvordan vi best kan markedsføre dine produkter og tjenester.

Hva ønsker du å oppnå?

Skal kampanjen føre til en handling eller ønsker du å bygge kjennskap og synlighet til merkevaren over tid? Her vil vi avdekke om du har behov for en kampanje som konverterer (fører til en bestemt handling, som feks å kjøpe et produkt, ta kontakt eller gjøre en bestilling), eller om du ønsker å nå flest mulig mennesker med et budskap (som feks fører til at flere mennesker blir kjent med din merkevare).

Hva skal du måle på?

Om målet ditt er å få flest mulig til å gjøre en bestemt handling bør du ha en kampanje som måler konverteringer (feks klikk inn til din nettbutikk eller bookingkalender hvor de utfører et kjøp eller en bestilling). Om målet ditt er å bygge synlighet over tid bør du heller fokusere på kanaler som styrker din digitale synlighet og kampanjer som booster antall visninger av annonsemateriellet.

Hva er digital synlighet?

Har du en nettside eller nettbutikk ser vi på dette som selve kjernen i din digitale synlighet. Ettersom de ulike kanalene og sosiale mediene er eid av andre og styres av algoritmer du ikke har kontroll over, er det ytterst viktig at du tar eierskap til din egen nettside. Her kan du ha full kontroll på ditt innhold, og bearbeide og forbedre slik at det svarer til hva dine kunder og målgruppe har behov for eller søker etter i søkemotorene. Har du ikke en nettside som er oppdatert etter dagens standarder vil du raskt falle akterut i forhold til dine konkurrenter som forstår å benytte seg av dagens teknologi. Vi kan hjelpe deg å utvikle en nettside som følger dagens standarder og videre sørge for at den møter morgendagens standarder. Ta kontakt med vår kreative leder Vegard på vegard@thepitch.no om du har spørsmål rundt dette.

Les også: Hva koster en nettside?

Hvilke kanaler skal du annonsere i?

Dette igjen avhenger av hvilke kanaler eller i hvilken plattform din målgruppe eller personas er aktive. Og her spiller det også inn hvilket modus de befinner seg i når de er på de ulike plattformene. En som googler etter svar i en søkemotor er feks i et helt annet modus enn de som scroller på sosiale medier. Ikke vær redd for å teste ut andre kanaler enn dem du selv benytter i dag. 

Husk at folk flest ikke er som deg eller meg. Så forhold deg til statistikk fremfor å måle med egne referanser. Vi har mye kunnskap og erfaring på dette området, så ta gjerne kontakt med oss på hei@thepitch.no, så finner vi tid til en hyggelig prat (over en varm kaffekopp) om hvordan vi kan hjelpe deg til å oppnå resultater.