Alle med administrator tilgang har sluttet
Meta universet er til glede og frustrasjon for de fleste av oss som bruker verktøyet, men med stadig endringer er det krevende å holde tritt. Veldig ofte i bedriftsammenheng er det en person med markedsansvar som oppretter en bedriftskonto og kanskje en annonsekonto for bedriften. Flere kollegaer får tilgang via Business Manager og bruker Meta til å lage annonser og drifte Facebook sidene. Så går tiden og ingen av de med tilgang har kanskje hovedansvaret og så slutter de i bedriften, for det skjer jo. Og det siste folk flest tenker på er å sørge for tilganger og rettigheter i Meta når man avslutter et arbeidsforhold.
Og da er man der! En eller flere bedriftskontoer, flere Facebook sider som linker til ulike bedriftskontoer, en annonsekonto ute i løse lufta – og ingen som har eierskap til hele sulamitten, ingen med administrative rettigheter (unntatt kanskje en tidligere ansatt som ikke finner veien tilbake i Meta labyrinten).
Hva gjør man nå?
Og det er her det blir tricky. Meta support er ikke akkurat det samme som å ringe til en ordinær kundeservice og du faktisk får hjelp. Meta sørger for at du må jobbe for det, faktisk svette litt for det. Min teori er at det er Meta sin screening prosess, for ingen med uærlige hensikter gidder å gå til SÅ mye bry for å kontroll over en annens bedriftskonto.
Å sette i gang prosessen i Meta Support føles i bunn og grunn som en emosjonell berg og dalbane hvor du går igjennom ulike faser. Det starter med frustrasjon, så kommer du over første hinder og tenker du er overvinnelig. Deretter går du rett i kjelleren når du får servert en smørbrødliste lenger enn et vondt år, som du skal fullføre – og innen tidsfristen før saken lukkes. Rådvill og i mangel på tid gir du opp – tro meg, du er ikke alene.
Les også hvordan bli best på innholdsmarkedsføring
Så hva må til
For det er en lang og omfattende prosess som krever tålmodighet og utholdenhet. Lange utredninger, formelle brev, omfattende søknader, krav til masse dokumentasjon, mer dokumentasjon, telefonsamtaler, chat økter, mailkorrespondanse – og alt på formell og Metafaglig engelsk.
Jeg knakk koden og det var utrolig gøy. Skal du prøve så heier jeg på deg – hvis du gir opp, kan du ringe meg.