Hvordan bli best på innholdsmarkedsføring

Steg én i de aller fleste markedsføringssammenhenger er å vite hvem du skal treffe. Hvem er det som ser innholdet ditt, og hvem er det du vil skal se innholdet ditt? Disse er ikke nødvendigvis de samme, og for å få til å treffe de riktige segmentene er det flere ting å tenke på.

The Pitch avatar

Du bør vurdere hvilke kanaler som er de riktige, hvilket språk du skal bruke, hvilke søkeord du vil trigge, og ikke minst hvem du ønsker å hjelpe med budskapet du ønsker å spre.

Eksempelvis kan du få inntrykk av at det er kritisk å være på TikTok om dagen, men med mindre målgruppen din også er der så har det faktisk ingen hensikt å sette seg inn i kanalen. Ved å undersøke målgruppen og å forstå hva de ønsker å vite kan du også lage bedre, mer autentisk innhold, i stedet for å kopiere konkurrenter eller andre.

Skap verdi for leseren – Hva bidrar du med?

Spør deg selv hva hensikten med innholdet ditt er. Skal du vise hvordan noe fungerer, komme med brukertips, informere, underholde, eller bidrar innholdet ditt med noe som helst? For noen kan det fungere godt å spre innhold med høy frekvens og i mange kanaler. Mens, for andre (les; de fleste) vil det lønne seg å sette kvalitet foran kvantitet. Ikke bare bør innholdet skape verdi for leseren, men det skal også oppfattes som treffende og i tråd med merkevaren din.

Kvalitet foran kvantitet

Å skape godt innhold tar tid. Noe som er komplekst i forhold til at du gjerne har hundre andre arbeidsoppgaver du også skulle ha gjort, en kort deadline, eller lyst til å vise til resultater kjapt. Ofte er målet med innholdet at det skal skape synlighet for bedriften din, og du drømmer kanskje om å dukke opp på topp 5 treff i et relevant google-søk. Men for å få til dette så kan du spørre deg selv: fortjener dette faktisk å være et topp 5 søk? De aller fleste kan få til å skrive en halvgod tekst på en time eller to, for så å publisere den, men dersom den ikke er god nok kan den heller potensielt skade merkevaren mer enn å la være. Kvaliteten på innholdet ditt er det som gjør at mottakeren kommer tilbake for mer. Innholdet bør også være i tråd med merkevarens stemme og flyt.

Skap mangfold i innholdet

Det finnes mange ulike former for innhold du kan benytte deg av. Det trenger ikke alltid være i samme form eller format, men du kan sjonglere litt mellom dem for å skape en spennende innholdsmiks. Dersom det er én spesifikk form som tydelig gjør det bedre enn andre, benytter du selvfølgelig den mest.

Vi vet nå at video dominerer og at 60% av oss foretrekker å se videosnutter fremfor tekst og bilder. Video er enklere å oppfatte og tolke, samtidig som det har lettere for å engasjere og vekke følelser, som igjen vil forsterke inntrykk og budskap. Eksempelvis er behind-the-scenes videosnutter typisk populært innhold fordi det vekker nysgjerrighet og oppmerksomhet.

I andre settinger vil det være best å bruke bilder, og da engasjerer originalbilder mer enn et bildesøk i Google. En annen nøkkel her er altså å bruke dataen du har tilgang på. Følg med på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og bruk dette til å tilpasse innholdet senere.

Bygg lenker

Nøkkelen til å skape kvalitetsinnhold ligger i å være strategisk til hva du produserer. Dette kan tolkes i et større bilde, som hvor ofte, hva eller hvor du skal publisere. Men det finnes også mindre grep du kan dra nytte av. For det første kan du følge med på hvilke søkeord som trender, utnytt disse ordene og skap innhold som følger trendene og kan dukke opp i disse søkene.

Du kan også vinkle innholdet ditt litt smartere. I stedet for å skrive «Mange bruker Facebook» kan du skrive «Facebook har 2,7 milliarder brukere». Søkere som faktisk lurer på dette, har da mulighet til å finne svaret ditt. Å skrive faktabasert kan gjøre innholdet ditt lenkbart

Summa summarum

For å konkludere er det et par ting du kan ha i bakhodet når du ønsker å produsere godt innhold. Spennet på hva som vil oppfattes som godt innhold vil avhenge av hvem som kommuniserer det, altså hvilken bedrift og hvilken stemme de har, og det vil også oppfattes ulikt av den som mottar det. Sånn er det med alt som er objektivt.

For å konkludere: kjenn målgruppen din, skap verdi for mottakeren, bruk mangfold i innholdet, ha et realistisk tidsperspektiv og vit at å skape godt innhold tar tid, tilpass for mobil, og bruk data for å optimalisere og tilpasse nytt innhold.

Og sist men ikke minst, ha det gøy med det! Tenk utenfor boksen og inviter mottakeren til å engasjere seg i budskapet ditt. 

Les også skiller du deg ut i mengden?

Mer om faget vårt