Content marketing handler om å skape innhold som treffer kunden din, innhold som kunden din vil lese og har stor nytte av. Innholdet skal ikke bare underholde, men gi svar og skape merverdi for ditt publikum.
I dag søker vi etter svar på Google
Utgangspunktet til content marketing er å møte forbrukerens eller leserens behov for nyttig og kvalitetsriktig innhold. Mange har skapt godt innhold i en årrekke, men da har mye vært skrevet i trykksaker og i store magasiner som kun har levd der og ikke vært digitalisert. For hva gjør vi når vi lurer på noe i dag? De aller fleste av oss ”googler” for å finne svaret. Google finner du på mobilen i lomma di og ligger integrert i nettleseren din. Det er Google vi støtter oss til hvis vi lurer på noe, hvis vi vil vite mer om noe eller bare er nysgjerrig. Google er bygget opp slik at du skal få servert det beste og mest optimale innholdet i forhold til hva du søker etter. Det betyr at hvis du ikke har skrevet noe digitalt om firma ditt, faget ditt og produktene eller tjenestene dine er det ingen som finner deg heller.
Forbrukeren er kresen
Hver dag eksponeres vi for en enorm mengde budskap, og ofte i form av reklame som er lik for alle og som dessuten ingen har etterspurt. I takt med at mengden budskap har økt betraktelig har vi som forbrukere blitt ganske gode på å skjule det vi ikke liker. Vi blar forbi annonser i magasiner og aviser, vi legger ikke merke til bannerannonser som desperat blinker og roper på nyhetssider og vi zapper over eller spoler forbi TV-reklamen med digitale dekodere. Hvis innholdet presenteres på en slik måte at det oppfattes forstyrrende virker det faktisk mot sin hensikt. Vi ønsker oss rett type informasjon til riktig tid når det passer oss. Vi vil ikke bli avbrutt når vi ser film på TV, leser avisen eller søker på nettet. Vi vil ha kvalitetsinnhold. Innhold som forteller gode inspirerende historier, og innhold som viser oss løsninger og gode vinklinger på ulike problemstillinger.
De ekte og sanne historiene
Content marketing forteller gjerne historier om virkelige mennesker fra en virkelighet som er både relevant og interessant for leseren og dermed skaper engasjement. Content marketing skapes i egne eide medier som f. eks en blogg eller et magasin og styres og eies av deg som avsender. Du trenger dermed ikke betale for annonser eller få PR-konsulenter til å gå bakveier for å forsikre deg om at innholdet plasseres på en redaksjonell plass der du ønsker. Det kan selvfølgelig være nyttig å få ulike medier til å spre budskapet ditt, men det er ikke hovedmålsettingen. Hovedmålet er å skape fantastisk bra innhold som dine lesere og kunder søker etter, og dermed leser og deler med sine nettverk. Det innebærer større grad av frihet når man velger en content marketing strategi, siden man ikke er bunnet til dyre annonsebudsjetter over lang tid, eller er avhengig av andre for å skape trafikk og synlighet. En stor fordel med eide medier er at man lett kan endre innhold etter kundenes behov og ønsker. Du kan gå i dialog med kunden din og skaffe deg nyttig informasjon som du kan bruke i produktutvikling og markedsføring.
På forbrukerens premisser
Content marketing forstyrrer altså ikke leseren, men treffer mottageren gjennom anbefalinger, delinger på sosiale medier og når vi som forbrukere søker etter informasjon på nett. Det er innhold som skal gi verdi på forbrukerens premisser. Skal du bli dyktig på content marketing må du studere kundene dine og finne ut nøyaktig hva som betyr aller mest for dem. Hva er det som kundene dine lurer mest på? Fortell om det, skriv om det og del det med kundene dine på nett. Gjennom å tilby kundene dine en bedre forståelse og dypere innsikt i det de allerede er interessert i skaper du et langvarig tillitsforhold.
5 raske – Hva er content marketing?
- Eierskap til faget ditt i egne eide medier
- Relasjonsbyggende
- Kostnadseffektivt
- Relevant for målgruppen
- Fleksibelt og langsiktig