Opptatt av å FÅ
De fleste som har en bedriftsprofil på Instagram er mest opptatt av å FÅ! FÅ følgere, FÅ likes og FÅ engasjement. Men hemmeligheten bak en vellykket Instagram-profil er de profilene som er mer opptatt av å GI. Du må GI verdi til følgerne dine, og så vil du som følge av godt innhold begynne å FÅ. Men da er det også fortjent.
Så, hva skal du dele?
Tenk på følgeren som din beste venn. Hvordan ville du hjulpet din beste venn for å løse et eventuelt problem, eller hva ville du gitt av råd og egen erfaring for at din venn skal lykkes? Kanskje selger du en tjeneste eller et produkt som kan gjøre hverdagen lettere, eller løse en utfordring for din følger. Hvordan kan du fortelle om dette uten å pushe salg?
Les også: Kom i gang å skrive!
Gi verdi!
Du må gi massiv verdi til følgeren din. For finner de ikke inspirasjon eller får hjelp fra deg, kan du være sikker på at det finnes andre profiler med lignende produkter som gladelig deler og byr på sin kunnskap. Du må sørge for å være en profil som de ønsker skal dukke opp i feeden sin. Du må skape innhold som gir noe mer enn flotte bilder og hyggelige fraser.
- Lær bort
- Inspirer
- Underhold
Opptatt av det visuelle
I motsetning til andre sosiale medier er Instagram-brukeren enda mer opptatt av det visuelle. Profiler som klarer å holde en helhetlig visuell identitet lykkes bedre med å skape engasjement og å nå ut til nye følgere. Tenk på at de som besøker profilen din har noen sekunder på seg til å danne et førsteinntrykk av hva de kan forvente å få av innhold om de velger å følge deg. Du må sørge for at de skal ønske å følge deg, bruke tid og engasjere seg i ditt innhold.
Les også: Finn din unikhet
Lojale følgere
Det finnes mange måter å få flere følgere på, men mange av disse metodene er hurtigløsninger som der og da øker ditt volum av følgere. Men er det viktig for deg å få lojale følgere som er oppriktig interessert i ditt produkt, eller måler du suksess på antall følgere?
Les også: Dette gjør du om Instagram profilen din blir hacket
Brett opp erma!
Leverer du helhetlig og godt innhold som gir noe mer til følgerne vil de også mest sannsynlig velge deg og ditt produkt eller tjeneste i fremtiden. Det handler ikke bare om å selge her og nå. Instagram er et langsiktig og strategisk stykke arbeid på lik linje med annet markedsføringsarbeid.
Er du klar for å ta opp profilen din til revurdering og legge inn et stykke strategiarbeid til grunn er våre rådgivere parat til å hjelpe deg. Send oss en e-post på hei@thepitch.no. Vi lover å røpe noen hemmeligheter, gi deg gode verktøy og en effektiv og smart måte å skape innhold og engasjement.