Kom deg over skrivesperra!

Det er din tur til å skrive, men hun som skrev før deg skrev så innmari godt! Hun reflekterte elegant om bransjerelaterte utfordringer som hun fikk mye skryt av. Æsj, jeg sier heller at jeg har for mye å gjøre så slipper jeg sikkert unna.

The Pitch avatar
Hei! Denne artikkelen er over 4 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er nok en av flere grunner til at mange strever med å komme i gang å skrive. Hvorfor skal det være så vanskelig? Jeg har noen punkter som kan hjelpe deg i gang, og forhåpentligvis gjøre det enklere neste gang det er din tur til å skrive.

1. Gjør notater i hverdagen

Selv forsøker jeg å skrive så ofte jeg kan. Faget jeg jobber med er så stort med så mange forskjellige retninger, og ikke minst meninger, at det er umulig å reflektere rundt det hele. Ideene og refleksjonene kommer i hvert fall ikke når jeg setter meg ned for å skrive. De gode ideene kommer gjerne i bilen, mens jeg venter hos tannlegen, eller når jeg står og grubler over livets mysterier etter en lang løpetur. Da gjelder det å notere. Selv noterer jeg i «Notater» på iPhone. Der har jeg et eget notat som heter «blogg» hvor jeg skriver ned alle, og da mener jeg alle, ideer jeg kommer på som kanskje kan bli til en artikkel. Her gjelder samme prinsippet som under brainstorming, ingen ting er for dumt. På den måten har jeg alltid et stort arkiv jeg kan dykke ned i når jeg har tid til å skrive.

2. Lag deg et eget faghjul

Mange som skriver blir fort veldig produktorienterte. Med det mener jeg at mange har et altfor stort fokus på det de selger i sine artikler, og glemmer at produktet er en del av et større fag. Det er viktig å tenke på at det ikke ene og alene er det konkrete produktet som kundene er opptatt av, men at alt det som er rundt produktet også er interessant. Jeg skal gi et eksempel. Bilselgere er opptatt av å snakke om bilen å vise frem alle fordelene bilen har. Det er vel og bra, men skal du skape en interessant artikkel må du noen ganger bort fra selve produktet. Du kan for eksempel skrive om tips til en god bilvask, hvilken vei som gir den beste kjøreopplevelsen, eller hvilket lokalt idrettslag dere støtter opp om. Mulighetene er mange så ikke bli låst til å skrive om kun det du leverer.

Tenk større, og utarbeid gjerne et eget faghjul. Et faghjul består av ulike fokuspunkter og kategorier. Hjulet skal dekke det som er svært relevant for din bedrift (f. eks bilen), det som er relatert til det du selger (f. eks bilvask), og det som kan relateres til produktet (f. eks veien med den beste kjøreopplevelsen). Dersom bedriften du jobber i ikke har et eget faghjul kan du lage et selv. Det er smart om du deler det med dine kollegaer, eller foreslår at dere lager et sammen. Det kan være positivt for samholdet, og gir dere garantert et kunnskapsløft.

3. Ikke la deg skremme

De fleste jeg jobber med som skal i gang med å skrive egne tekster er rett og slett redd for hva andre vil si. De er bekymret for om de skriver godt nok, eller at de skal få negative kommentarer i sosiale medier. Det er en uheldig trend som gjør at flinke folk ikke tør mene for mye, ikke tør skrive om det de brenner for, og heller sier at de har for mye å gjøre for å slippe unna. Det er synd, og jeg håper at du ikke lar deg skremme. Stå for det du mener, og det du kan. Alt kan nemlig ikke forankres i teori fra skolebenken, mye må erfares, oppleves, og deretter deles. Denne kunnskapen er det viktig at vi alle kan få ta del i. Så, ikke la deg skremme, kom i gang!

4. Hold deg oppdatert

Det er lurt å ha noen gode steder som du kan hente inspirasjon fra. Det kan være samarbeidspartnere, fagblader, samfunn på Facebook, en ivrig selger på LinkedIn, ulike nyhetsbrev, eller en kollega du kan sparre med. En del av det å skrive handler faktisk om å lese. Desto mer du leser, desto fyldigere og rikere blir dine egne tekster. Når du holder deg oppdatert kan du spille videre på det andre skriver, og konvertere påstander og meninger til å passe inn i ditt fag. På den måten skaffer du deg en større trygghet rundt din egen påstand. Helt konkret bør du ha en egen mappe i nettleseren hvor du lagrer interessante artikler og nettsider. I tillegg bør du lagre interessante innlegg på Facebook, og abonnere på et fagblad eller to. Rett og slett ta eierskap til faget ditt.

5. Sett av tid

Dette punktet er kanskje det vanskeligste punktet når du skal komme i gang å skrive. Jeg hører ofte: «Når skal jeg få tid til å skrive da, jeg som har tusen andre oppgaver». Den eneste trøsten er at alle har det slik. Det er ingen unnskyldning. Du må rett og slett sette av tid. Uansett om du har som oppgave å skrive noe hver dag, eller en gang i måneden er du nødt til å sette av tid til å skrive. Tiden som trengs vil variere, men hvis du følger alle punktene i denne artikkelen er du godt på vei til å bli en effektiv og modig skribent.

Kom i gang å skrive!

Les også om hvordan vi jobber med redaksjonsmøter

 

Mer om faget vårt